Változnak a sebességhatárok országszerte
Összesen 29 útszakaszon csökkent a sebességhatár az elmúlt 1,5 évben, eközben mindössze 2 helyen növekedett. A Magyar Közút az év hátralevő részében is vizsgálja a hazai utakat, fogadja a bejelentéseket, és ha kell, változtat az autósok tempóján a biztonság érdekében.
Országszerte 31 különböző útszakaszon változtatta meg a járművek sebességhatárát a Magyar Közút Zrt. (MK) 2018-ban és 2019 első öt hónapjában – derül ki a Vezess által kikért adatokból. A beavatkozások lokális jellegűek, az érintett szakaszok hosszúsága összesen pár száz kilométer.
A cég közlése szerint a változtatásokat legnagyobbrészt nem a kötelező forgalmirend-felülvizsgálataik eredményezték, hanem jellemzően üzemeltetési tapasztalatok, illetve lakossági és önkormányzati kezdeményezések. „A forgalombiztonság növelése érdekében változtattunk a sebességhatárokon például kerékpáros átvezetéseknél, autóbusz megállóhelyek térségében, fokozott gyalogos mozgással érintett szakaszokon” – közölte az MK.
Hol csökkentek pontosan a sebességhatárok?
A 31 változtatásból 29 alkalommal lejjebb vitték a maximálisan engedett sebességet, ezek többségét az utak száma szerinti sorrendben közöljük azzal az információval kiegészítve, hogy mennyiről mennyire változott a megengedett tempó (ahol ezt megadta az útkezelő). Ahol tudjuk, az okot is feltüntetjük.
- 1-es főút, 29-es kilométerszelvény, 60 km/óra helyett 40 km/óra. Oka: veszélyes ív, keresztirányú forgalom,
- 1-es főút, 29-es ksz., Bicske, 90 km/óra helyett 60 km/óra (2019),
- 1-es főút, 34-es ksz., Óbarok csomópont, 90 km/óráról 60 km/órára csökkent, balesetveszély,
- 1-es főút, 38-47 ksz., időszakos korlátozás 60 km/órára eső és csúszós úttest esetén,
- 1-es út, Tatabánya-Felsőgalla, módosult a lakott terület kezdete-vége, megszűnt a 70-es emelt sebességhatár,
- 2-es főút, 45-ös ksz., Szendehely átkelési szakasz, 50 km/óra helyett 40 km/óra, „útcsatlakozás csomóponti látómezeje” miatt,
- 2-es főút, 65-ös ksz., Nagyoroszi, 50 km/óráról 40 km/órára,
- 3-as főút, 6-os ksz., Nemti, 50 km/óra helyett 40 km/óra, buszmegálló miatt lakossági kérelem után,
- 8-as főút, 100-as ksz., 70 km/óra helyett 50 km/óra,
- 21-es főút, Hatvan és M3 között mindkét irány, 70 km/órás sebességhatár,
- 25-ös főút, Kerecsend-Eger-Bánréve, 22-23, valamint 25-ös ksz., alkalmi 60 km/óra forgalomkorlátozás miatt,
- 27-es főút, 2-4 ksz., Sajószentpéter-Sin-Tornanádaska, 60 km/óra, balesetmegelőzés,
- 37-es főút, 24-es ksz., Felsőzsolca-Sátoraljaújhely,
- 44-es főút, 17-18 ksz., 90 km/óra helyett 60 km/óra, buszmegálló, VJT,
- 51-es főút, 163-164 ksz., 90 km/óra helyett 70 km/óra, gyalogosok,
- 52-es főút, 5-ös ksz., 70 km/óra helyett 50 km/óra, gyalogosok,
- 56-os út, Szekszárd-Mohács-Udvar 46-os ksz., 70 km/órára kerékpáros átvezetés miatt,
- 57-es út, Mohács-Pécs, 25-ös ksz. 60 km/óra, új gyalogos-, és kerékpáros átvezetés,
- 82-es főút, 4-es ksz., 90 km/óra helyett 50 km/óra. Oka a forgalombiztonság növelése.
- 445-ös út, 90 km/óra helyett 60 km/óra,
- 474-es főút, 12-es ksz., 90 km/óra helyett 60 km/óra, ív és vasúti átjáró,
- 830-as főút, 0-1 ksz., 90 km/óra helyett 60 km/óra. Oka a forgalombiztonság növelése,
- 21141-es lőrinci bekötőút.
A „balesetmegelőzés”, „a forgalombiztonság növelése”, „közlekedésbiztonság” kifejezéseket találjuk sok helyen a Magyar Közút táblázatában, az sajnos egyszer sem szerepel kimondva, hogy egyes esetekben az utak gyatra, konkrétan balesetveszélyes állapota a sebességhatár csökkentésének oka.
Fotó: Pixabay