Több mint félmillióan síelnek évente: sok a baleset is

Több mint félmillióan síelnek évente: sok a baleset is

A becslések szerint évente több mint félmillió magyar utazik el valamely szomszédos országba síelni. Az Europ Assistance Magyarország statisztikái szerint a három téli hónapban mintegy 1300 esetben kell a magyarországi kiutazók, leggyakrabban a síelők segítségére sietniük - tette közzé az Europ Assistance csoport (EA) magyarországi leányvállalata, az Europ Assistance Magyarország (EAM).

Az Europ Assistance Magyarországhoz a téli hónapokban mintegy 1300 utasbiztosításokhoz kapcsolódó segélyhívás érkezik a bajba jutottaktól, a balesetek 80 %-a, több mint ezer eset minden évben téli sportolás, síelés, snowboardozás közben történik. Az esetek 15 százalékában valamely egzotikus utazáson résztvevő turista segítségére kell sietniük, míg 5 százalék körüli a városnézés, rokonlátogatások közben bekövetkező baleset vagy betegség.

Az évi több mint ezer síbaleset 25-30 százaléka lábtörés, térdsérülés, kulcscsonttörés, sípcsontsérülés, ritkán, súlyosabb esetekben előfordul koponyasérülés is. Az asszisztance-szolgáltatók tapasztalatai szerint a legtöbb síbaleset az iskolai síutakon történik. .

Gyakori káreset-típus a síléclopás, s arra kevesen figyelnek, hogy ezekre az esetekre nem mindegyik biztosítás nyújt fedezetet. Van olyan termék a piacon, amely egyáltalán nem fizet ilyen esetekben, van, amelyik csak bizonyos százalékát téríti meg az elszenvedett kárnak, s van, amelyik a teljes összeget téríti. Léteznek a piacon „Sport”, „Extra” stb. elnevezésű termékek, amelyeket speciálisan a téli sportolásra fejlesztettek ki, és amelyekben benne van a síléclopásra vonatkozó fedezet is. „Sokan nincsenek pontosan tisztában azzal, hogy mire is vonatkozik az a biztosítás, amelyet megkötöttek. Kiutazás előtt mindenképpen nézzük át a szerződést” – javasolja Kalmár László, az Europ Assistance Magyarországért is felelős régiós vezetője.

Érdemes kiváltani az Európai Egészségbiztosítási Kártyát (EEK) is az utasbiztosítás mellé. Az EEK-val az állami intézményekben gyors és gördülékeny a betegfelvétel, s mivel a biztosítás elfogadásáról az állami intézmény saját hatáskörben dönthet, az Europ Assistance Magyarországnak volt olyan tapasztalata, amikor – járóbeteg-ellátás esetében - nem fogadták el az utasbiztosítási fedezetet, s a költségeket meg kellett előlegeznie a betegnek. „Mindenképpen érdemes az EEK-t kiváltani, és mellé utasbiztosítást is kötni, a két biztosítás egymást kiegészíti, így lehetünk teljes biztonságban” – javasolja Kalmár László. 

Amit érdemes megszívlelni

  • Az Európai Egészségbiztosítási Kártya, az “EU taj-kártya” állami tulajdonú intézményekben sem minden esetben fedezi 100 százalékban az orvosi ellátás költségét, egyes országokban bentfekvő ellátás esetén 20% az önrész, így feltétlenül szükséges biztosítást is kötni 
  • Az EEK nem fedezi a hazaszállítás költségét 
  • Az EEK nem fedezi a helikopteres mentés teljes költségét, amely egyszerűbb sérülésnél 2000-3000 euró, nyílt törés, eszméletlenség esetén 6000-7000 euró is lehet 
  • Érdemes olyan biztosítást választani, amely sportfelszerelésre és fel nem használt síbérletre is fedezetet nyújt (pl. ha a kiutazó első nap balesetet szenved, s utána nem tud síelni, de még 3 napig kint tartózkodik, akkor arányosan visszakaphatja a bérlet árát) 
  • Nagy tömegben fokozottan figyeljünk az értékeinkre, poggyászainkat ne hagyjuk őrizetlenül, különösen az úti okmányokat tartsuk biztos helyen 
  • Sürgős vagy életveszélyes esetben hívjunk mentőt, minden perc számíthat! Az asszisztencia cég – amely az utasbiztosító nevében jár el – értesítése fontos, és minden esetben meg kell tenni. Több biztosítási termék típus tartalmaz bejelentési kötelezettségre vonatkozó feltételt, de életveszély esetén a mentő hívása legyen az elsődleges! 


Autóval történő utazás esetén csak téli gumival induljunk el, egyes országokba be sem lehet lépni nyári gumival. Indulás előtt nézessük át a gépjárművet, és vigyünk magunkkal hóláncot, hiszen egyes országokban ez kötelező tartozék.

Fotó: Pixabay

Biztosítók