Sztrájk jöhet Ferihegyen!

Sztrájk jöhet Ferihegyen!

A földi kiszolgálásban tapasztalható komoly fluktuáció, a sokszor méltatlan munkakörülmények és az évek óta alacsony bérek miatt sztrájkra készül a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) tagsága. A Malév GH Zrt. vezetésével több hete futó tárgyalások eredménytelensége miatt a szakszervezet szerint a sztrájkhelyzet elkerülhetetlen. Többek között 15 százalékos béremelést, élhető munkaidő-beosztásokat és javuló munkakörülményeket akarnak kiharcolni.

2011 óta most először készül sztrájkra a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet tagsága. Az elsősorban a Liszt Ferenc Repülőtéren földi kiszolgálói munkakörökben dolgozókat tömörítő szakszervezet szerint bár az elmúlt 3-4 év erőteljes növekedést hozott a hazai légiközlekedésben, a dolgozók bére hosszú évek óta szinte nem változott. A Malév GH Zrt. esetében például 2013-2014-ban 25 százalékos bércsökkentés is volt, aminek visszapótlására az akkori vezetőség ígéretet tett, ám ez azóta sem történt meg.

Csorba Attila, a szakszervezet elnöke a kialakult helyzettel kapcsolatban kiemelte: nem egyszerűen bérproblémáról van szó. A földi kiszolgálók sokszor áldatlan munkakörülményei, a nem ritkán kifejezetten extrém munkaidő beosztások és a problémák hatására is kialakult komoly fluktuáció olyan méreteket öltött, amely már az egész reptér működését, a repülés biztonságát is befolyásolja.

A dolgozók túlterheltek, a munkaerőhiány miatt pedig nagyon rosszak a munkaidő-beosztások: a jegykezelőknél például van olyan beosztás, amelyben az itt dolgozók hajnali 3 órakor kezdenek, és rendre 12,45 órát dolgoznak. Az alacsony fizetés és a megterhelő munka miatt az elmúlt egy évben 200 ember fordult meg jegykezelő munkakörben a budapesti reptéren, ami kifejezetten magas szám.

Az elnök kiemelte: az alacsony bérek és a létszámhiány sokszor a kiszolgálás minőségének rovására is mennek, mivel mint mondta, előfordulhat, hogy a kevés fizetésért felvett rámpás, földi kiszolgáló, rakodó a rohanó munkatempó közepette bármilyen apró hibát ejt az akár repülésbiztonsági kockázatot is jelenthet.

Komoly problémát jelent, hogy a földi kiszolgálók eszközparkja is elöregedett, gyakran 15-20 éves gépekkel végzik feladataikat. A szakszervezet szerint olyan modernebb eszközökre lenne szükség, amelyek megóvják a munkavállalók testi épségét és egészségét. Jelenleg például rugózatlan kiszolgáló eszközökkel dolgoznak, nyitott vontatókat használnak (egész évben, időjárástól függetlenül), és kézzel mozgatják az utaslépcsőket, valamint sokszor a repülőket is kézzel pakolják, szállítószalag nélkül. 

A földi kiszolgálócégeknél a túlórák elszámolása is problémát okoz, a szakszervezet követelései között éppen ezért szerepel az, hogy egységesen 200 óra (+50 a munkavállalóval egyeztetve) legyen a túlóraszám. Ami pedig a béreket illeti: a jegykezelők között egészen az utóbbi időkig voltak olyan munkavállalók, akik a garantált minimálbért sem kapták meg. Egy rámpás pedig úgy tud megkeresni körülbelül bruttó 240 ezer forintot, hogy 27-28 napot dolgozik egy hónapban.

A földi kiszolgálásban dolgozók problémái nem új keletűek, a szakszervezet blogján (leszblog.com) már 2016-ban arról írt, hogy olyan mértékű a megbízható, lojális repülőtéri szakemberek elvándorlása, hogy nem tudják a megajánlott bérekért pótolni hiányukat. A légiközlekedésben ráadásul speciális szektor, még a legegyszerűbbnek tűnő szakmákban is 1,5-2 év a betanulási idő.

Fotó: Pexels

Biztosítók