Sokan csak legyintenek: így spórolhatsz 300 ezret a tankoláson

Sokan csak legyintenek: így spórolhatsz 300 ezret a tankoláson

Az eddig is alapvetés volt, hogy egy kisebb motorral felszerelt autóval kevesebb benzint fogyasztasz, ergó a költségek is csökkennek. De forintban mennyi a különbség egy kisautó, egy terepjáró és egy luxuskocsi fogyasztása között? Ennek járt most utána a Pénzcentrum!

Éves szinten akár több mint 100 ezret is spórolhatsz a benzinen, ha okosan vásárolsz kocsit. Legalábbis ez derült ki a Pénzcentrum számításaiból, amelyet négy újabb autó gyári, vegyes fogyasztási adatai alapján végeztünk el. A spórolás mértéke egyenesen arányos azzal, hogy hány kilométert teszel meg: minél többet mész a kocsival, annál inkább nem mindegy, hogy mennyi üzemanyagot eszik meg a gép.

Tesztünkben vegyesen felvonultattuk az egyik legkisebb, városi kocsit, egy SUV-ot, egy "elérhető árú" új autót, illetve egy luxusverdát is. Megnéztük, mennyit fogyasztanak az egyes modellek akkor, ha mondjuk egy évben 5000 kilométert teszünk meg velük, emellett a 10 és a 30 ezres távot vázoltuk fel, 344 forintos átlagos benzinárakkal - most ennyibe kerül az üzemanyag, az elmúlt hónapokban volt kevesebb is, és valamennyivel több is az ára.

Azért a benzines motorokkal foglalkoztunk, mert azokat egyelőre nem fenyegetik az európai környezetvédelmi szigorítások. Ellenben a dízelekkel, amelyeket már most kitiltottak több nagyvárosból, és további korlátozások várhatók. Ennek megfelelően a dízeles kocsik aránya is egyre csökken az öreg kontinensen, és hazánkban is: az Eurostat adatai szerint például 2016-ban már csak a hazai kocsik 30 százaléka ment ilyen üzemanyaggal. 2018 második negyedévében 300 ezerrel, azaz 15,7 százalékkal kevesebb gázolajjal hajtott új személygépkocsit helyeztek üzembe a kontinensen, mint egy évvel korábban, a jelenség Magyarországot is elérte. A második negyedévben 5 százalékkal kevesebb, 9159 dízelautó kapott rendszámot, miközben a benzinesek száma 27 965 darabbal nőtt, ami kiugró, 43,3 százalékos bővülés.

 

A második negyedévben 5 százalékkal kevesebb, 9159 dízelautó kapott rendszámot.

No, de vissza a teszthez: hogy kiderüljön, melyik kategória mennyi benzint nyel le az említett távokon, elég széles spektrumban vizsgáltuk a verdákat - a modellek neve mögött a motor űrtartalma, zárójelben az átlagos fogyasztás:

  • Smart Fortwo 1.0 (4,2 l/100 km
  • Dacia Sandero 1.0 (5,2 l/100 km)
  • Suzuki Vitara 1.6 (5,6 l/100 km)
  • BMW 540i 3.0 (6,9 l/100 km)

Számításaink alapján kiderült, hogy a legkisebb és a legnagyobb autó között 5000 kilométeren 135, 10 ezren 270, 30 ezren pedig 810 liternyi benzin a különbség fogyasztásban. Forintban kiszámolva pedig egy Smarttal több mint 278 ezer forinttal kerül kevesebbe megtenni 30 ezer kilométert, mint egy 5-ös BMW-vel. Ugyanakkor az is kiderült, hogy rövidebb, 5000 kilométeres távon nincs "akkora" különbség a törpe és az óriás között: valamivel több mint 46 ezerrel menne el kevesebb benzinre, ha valaki rövidebb távra lecserélné a BMW-t a Smartra.

Az 1.6-os Suzukival 5 ezer kilométeren mintegy 24 ezer forinttal drágább közlekedni, mint a Smarttal, és majdnem ugyanennyivel olcsóbb, mint a nagy bömbivel. Viszont 30000 kilométeren már érezhető a különbség: ekkor 144 ezer forinttal költ kevesebbet a vitarásnál a Fortwo, a BMW pedig 134 ezerrel kerül többe.

Címalfotó: Pixabay

Biztosítók