RADIKÁLIS ÁTALAKULÁS ELŐTT A GÉPJÁRMŰPIAC - MINDEN MÁSODIK SOFŐR LEMONDANA A VEZETÉSRŐL

RADIKÁLIS ÁTALAKULÁS ELŐTT A GÉPJÁRMŰPIAC - MINDEN MÁSODIK SOFŐR LEMONDANA A VEZETÉSRŐL

Alapjaiban alakulhat át rövid időn belül a közlekedés. A Roland Berger felmérése szerint világszerte a sofőrök 46 százaléka lemondana a vezetésről ha önvezető taxikkal is közlekedhetnének. 37 százalék szemében pedig egyre vonzóbb alternatívát jelentenek az elektromos autók.

A digitalizáció már most is érzékelhető változásokat hozott a mindennapos közlekedésben, elég csak az autómegosztó, illetve telekocsi szolgáltatásokra gondolni. Ezzel párhuzamosan az elektromos meghajtású autók egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a piacból, és egymást érik a hétköznapokban is használható autonóm autó szolgáltatások kialakítását megcélzó projektek. A hírek azonban ritkán szólnak arról, hogy mit szólnak ehhez az emberek, valóban szükségesnek érzik-e az előrevetített változásokat, vagy úri hóbortnak tartják azokat. 

A Roland Berger a világ 10 országában, mintegy 10.000 ember megkérdezése segítségével elkészített tanulmánya alapján ha az embereken múlna, már most is elektromos és önvezető autók uralnák az úttestet. A megkérdezettek 46 százaléka egészen biztosan nem vásárolna új autót, ha alacsonyabb költségek mellett autonóm taxikat is igénybe vehetne, míg 37 százalékuknak egyre vonzóbb alternatívát jelentenek az elektromos autók. 

"Nincs egyszerű helyzetben a gépjárműipar, hiszen számos diszruptív trenddel kell megbirkóznia egyszerre, ennek a radikális átalakulásnak pedig szignifikáns következtményei lesznek a teljes szektorra nézve" - állítja Marcus Berret, a Roland Berger Global Autommotive Competence Center vezetője. "Teljes értékláncok tűnnek el véglegesen, a beszállítók egészen új versenykörnyezetben kell, hogy helyt álljanak. A jelenlegi tanulmány éppen azzal a céllal készült el, hogy segítsen az iparági szereplőknek a stratégiai befektetési döntések meghozatalában, melyek segítségével kezelni tudják ezt az új, komplex helyzetet." - tette hozzá.

Az új mobilitási lehetőségek iránt Szingapúrban és Kínában a legnagyobb az érdeklődés. A megkérdezettek 83 illetve 84 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ismer legalább egy olyan embert, aki nem is gondolkodik saját autó megvásárlásán, helyette valamilyen alternatív megoldást - pl. telekocsi - vesz igénybe. Európában, Amerikában és Japánban messze nem ilyen pozitív a közösségi modellek megítélése, az Egyesült Királyságban 37, Franciaországban 34, Japánban 29% az USA-ban pedig 22 százalék szerint jó dolgok ezek.

"A közösségi szolgáltatások jelentősen átalakították a fogyasztói attitűdöket, ez pedig az új típusú üzleti modellek sikerében meg is látszik" - állítja Wolfgang Bernhart, a Roland Berger partnere. "Ennek megfelelően ha egy önvezető autókkal operáló szolgáltatás költséghatékonyabb megoldást kínál annál, mint amit egy saját autó fenntartása jelent, ez a trend csak még gyorsabban fog növekedni."

Az önvezető autók koncepciója különösen a nagy népsűrűségű országokban népszerű, így például Hollandiában (59%), Japánban (56%) és Szingapúrban (51%). Németország sincs nagyon lemaradva, itt az emberek 47 százaléka venne igénybe ilyen szolgáltatást, míg az USA-ban 35, Indiában 33, Kínában pedig 27 százalék cselekedne így. "Az első elektromos, önjáró autók 2021-re várhatók, jelenleg elképesztő verseny zajlik a gyártók és beszállítók között, hogy megalapozzák jelenlétüket ezen az új piacon." - mondja Bernhart.

Ha az önjáró autók gondolata idegen is a kínai vásárlóktól, az elektromos autóé messze nem az. A fogyasztók csaknem 60 százaléka komolyan fontolgatja, hogy ilyen modellt vegyen, ezzel az ázsiai országban örvendenek a legnagyobb népszerűségnek az alternatív meghajtású járművek. A világ többi részében elsősorban a magas ár jelenti a legnagyobb visszatartó erőt, de a szándék itt is jelentős. A közeljövőben ez az akadály elhárulhat, nem csak egyre tovább bírják az ilyen autók energia cellái, de áruk is egyre alacsonyabb, 2020-ra a jelenegi szint harmadára esnek majd.

"A gépjárműipar közeledik egy korszak végéhez. A változásokat elsősorban a fogyasztói igények átalakulása kényszeríti ki, nagyon kényes helyzet elé állítva az iparág szereplőit. Egyszerre kell felépíteniük egy teljesen új potenciált úgy, hogy közben nem szakadhatnak el teljesen meglévő, rövid időn belül részben feleslegessé váló infrastruktúrájuktól. Folyamatosan és fokozatosan kell átalakulniuk, ez pedig óriási kihívás az egész piac számára." - összegezte a tanulmányt Berret.

Biztosítók