Pár ezres tétel, amin a motorod múlik

Pár ezres tétel, amin a motorod múlik

Míg a legmegfelelőbb motorolaj specifikációja és viszkozitása hitvitákat képes kiváltani, a szűrők nem kapnak ekkora figyelmet. Pedig a silány és a kiváló szűrők csekély árkülönbsége nem tükrözi a valódi eltéréseket közöttük.

Sokan úgy gondolják, hogy az autó szervizelésekor elegendő a jó minőségű motorolajra áldozni, a kötelező karbantartás többi eleméről pedig megfeledkeznek. Pedig legalább ennyire fontos, hogy jó minőségű szűrőket használjunk, hiszen akár a motor vagy épp a sebességváltó épsége is múlhat rajtuk. Ha mindenki tudná, mennyire fontos szerepük van, aligha lenne ennyire mostoha a sorsuk. Lássuk, milyen szűrőket kell vagy érdemes cserélni, akár az olajcserék alkalmával, akár ritkábban, de rendszeresen!

Olajszűrő: a motorolaj mellett erre is figyelni kell!

Bár a modern autók légkondicionált utasterében, az internetről zenét hallgatva ebből nem sok észlelhető, a belső égésű motorok jelentős mechanikai és termikus igénybevétel mellett adják meg azt a szabadságélményt, amit egy autó jelent. A motorok kenőanyaga egyrészt a súrlódást mérsékli, másrészt a hőt vezeti el a kritikus helyekről és hűti a motort.

A városban nyüstölt 6-8 kilométeres, vagy még rövidebb utakat megtavő autók azonban megérdemlik a motorolaj és az olajszűrő cseréjét 10-12 ezer kilométerenként!

Mindeközben a motorolaj elhasználódik, öregszik az égésből visszamaradó szennyeződésektől és a súrlódásból fakadó fémkopadéktól. Kapacitása határáig ezeket a szennyezőanyagokat távolítja el az olajszűrő, tehát ez a pár ezer forintos alkatrész sok százezer forintból javítható motorhibáktól menti meg az autót.

Pár kilométeres utakat megtéve a kenőanyag gyorsabban elhasználódik, mint az autót hosszabb távokon, bemelegedett olajjal használva. Ezen alapul az egyre gyakoribb rugalmas, használatfüggő szervizperiódus, de az autógyártók időtlen idők óta megszabnak rövidített olajcsereciklust is a városi forgalomban vagy nagy terheléssel, poros utakon futó autókra, ami az olajszűrő élettartamát is érinti.

Pár ezer forintos alkatrészek sok százezer forintból javítható motorhibáktól menti meg az autót

Normál használattal a fix periódusú olajcserés személyautókban a felső határ ma 15-20 ezer kilométer körüli, ami rugalmas szervizintervallummal és nyújtott élettartamú olajjal elérheti a 27-29 ezer kilométert. A városban nyüstölt, 6-8 kilométeres vagy még rövidebb utakat megtevő autók azonban megérdemlik a motorolaj és az olajszűrő cseréjét 10-12 ezer kilométerenként.

Levegőszűrő

Mivel a levegő kisebb-nagyobb sűrűségben mindenütt adott a Földön, az autót mozgató égéshez elég az üzemanyagot magunkkal vinni és gondoskodni az üzemanyag és a levegő keverékét begyújtó szikráról. Dízelautók öngyulladásos motorjaiban ezt is megoldja a sűrítésből fakadó hőmérséklet-növekedés.

A kenőanyag cseréjekor a minimum a légszűrő szemrevételezése, mert a filter elhasználódása a motor fojtásában, a fogyasztás növekedésében is megnyilvánul

Cseppet sem mindegy azonban, milyen tisztaságú levegőt engedünk belépni az érzékeny felületű égésterekbe. A hengerekbe jutó levegőt szűri a levegőszűrő, amely legtöbbször a motortérben, viszonylag magasan és lehetőleg víztől védett helyen található.

A kenőanyag cseréjekor a minimum a légszűrő szemrevételezése, mert a filter elhasználódása a motor fojtásában, a fogyasztás növekedésében is megnyilvánul. A légszűrők csekély ára ott is javasolttá teszi a cserét az olajszervizekkel egyszerre, ahol az autógyártó ezt nem írja elő. A direktszűrőket a vagány szívászaj miatt mi is szeretjük, de kevesen hajlandóak bíbelődni azzal, hogy tisztító folyadékban rendszeresen átmossák őket, majd a száradás után speciális olajjal lekezeljék.

Feltöltött motorú autókban a légszűrő gyorsabb elhasználódása sűrűbb cserét indokol. A mechanikus vagy a turbófeltöltés ugyanis sokkal több levegőt nyom a hengerekbe, mint a szívómotorokban, így a légszűrő is lényegesen nagyobb igénybevételnek van kitéve. A földutas dűlőkben járók, poros utakon autózók is lényegesen gyorsabban elhasználják a levegőszűrőt, mint az aszfaltról le sem térők. A légszűrőbetét házilag kicserélhető a legtöbb autóban, de aki nem foglalkozik ezzel, sose bánja! Erre az apróságra a szervizek sem számolnak fel magas díjat.

Üzemanyagszűrő

Ha a létező világok legjobbikában csak éterien tiszta üzemanyagot tankolnánk az autóba, nem volna szükség az üzemanyag utólagos tisztítására. De mivel szilárd szennyeződés és víz egyaránt lehet benne, az üzemanyagszűrő létfontosságú.

Dízelautókhoz a gázolajszűrő jellemzően jóval többe kerül, mint a benzinszűrő az Otto-motorú autókban

Ezen a téren a benzines autók tulajdonosainak látszólag könnyebb dolguk van, hiszen a dízelmotoros gépjárművektől eltérően ezeknél az autóknál sok esetben már nincs meghatározott csereperiódus, vagyis hivatalosan sohasem kell cserélni. Ezt jelzi az is, hogy az alkatrészt nem könnyen hozzáférhető helyre, hanem az üzemanyagtankba építik be. Régebbi autóknál gyakran még könnyen, az autó felemelése után cserélhető a szűrő és van is előírás arra, hogy mikor kell cserélni. Például az itthon közkedvelt Opel Astra G-nél 60 ezer kilométerenként érdemes megejteni a szűrőcserét, egy minőségi Mann-Filter alkatrész pedig alig 4210 forint.

Az üzemanyagban lévő szennyeződések azonban minden autó szűrőjét egyformán eltömíthetik, így nem érdemes megvárni, míg a hivatalosan élettartamra tervezett szűrő miatt meghibásodik az üzemanyag-szivattyú. További érdekesség, hogy vannak olyan gyártók, amelyek hivatalosan sem kínálnak külön szűrőt és a hivatalos előírás szerint csak az üzemanyag-szivattyúval együtt cserélik az alkatrészt. Ilyenkor nem árt résen lenni: jó példa erre az 1.0 és 1.2 literes benzinmotorral szerelt Suzuki Splash, ahol a gyári előírás szerint a szivattyú és a szűrő cseréje együttesen 71 ezer forintba kerül. A külön megvásárolható és beépíthető szűrő viszont ennek töredékéért, már kevesebb, mint 4 ezer forintért megvásárolható a Bárdi Autótól.

Dízelautókhoz a gázolajszűrő jellemzően jóval többe kerül, mint a benzinszűrő az Otto-motorú autókban. Csereintervallumát, mint az összes többi karbantartási feladatot, az autógyártó határozza meg. Akinek fogalma sincs a gyári előírásról, nézzen utána, de legkésőbb 60 000 kilométerenként szereltessen be újat! A gázolajszűrő felel az üzemanyagot szennyező víz, így a tankban lecsapódó környezeti pára kiválasztásáért is. Ha ez a víz télen, a szűrőben megfagy és a dízelmotor nem indul be, meg kell próbálni a szűrő vízleeresztőjén keresztül leengedni a jégkását, vagy amennyiben ez nem áll rendelkezésre, ki kell cserélni az alkatrészt.

A szűrők között a legjobb minőség sem veszedelmes ugrás árban, de annál nagyobb előrelépés a szűrés minőségében

Aki autógázzal vagy földgázzal csökkenti a közlekedés költségeit és a környezetszennyezést, annak a motor benzinüzemű karbantartásán felül a légnemű és a folyadéknemű gáz szűrőjére is áldoznia kell. Az LPG vagy autógáz ugyanis a tartályban, nagyobb nyomáson, folyékony halmazállapotú, csak az elpárologtatóban válik légneművé. Ezért szükségünk van még két további szűrőre is, amelyek, amennyiben WIX márkájúak, összesen nem kerülnek 3500 forintba a Bárdi Autó webáruházában.

Olajszűrő az automata váltóban

Nem kevésbé fontos tétel az automatikus sebességváltó olajszűrője. Aki újonnan vesz kuplungpedál nélküli autót, legyen az hidrodinamikus nyomatékváltós, ún. citrommal vagy konverterrel ellátott, hagyományos automata, netán fokozatmentesen változó áttételű CVT-sebességváltó vagy olajos duplakuplungos automata, figyelnie kell az időszakos olajcserére. Sokan úgy gondolják, hogy a legtöbb kézi kapcsolású váltóhoz hasonlóan ezeket a nyomatékváltókat is élettartam-feltöltésű olajjal töltik fel, pedig ez nem igaz! Minden esetben ajánlott a kézikönyv elolvasása, de általánosan elmondható, hogy a legtöbb gyártó 60 ezer kilométerenként írja elő a váltóolaj és az olajszűrő cseréjét.

Vannak azonban olyan modellek, amelyeknél ennél is gyakrabban érdemes sort keríteni a váltóolaj és az olajszűrő cseréjére. Például az olajos kuplungos DSG-sebességváltóknál ezt az intervallumot csak rendkívül óvatos használattal, kis gázzal elindulva, mélygarázsokat, meredek felhajtókat kerülve, az autót csak hosszabb távokra beindítva javasolt tartani. Mindenki másnak, tehát az autót városban is használóknak, ajánlatos 40 ezer kilométerre visszavenni ezt az intervallumot, mert a duplakuplungos automaták félmillió forintos javításokkal képesek megtorolni az elhasznált kenőanyagot és olajszűrőt.

A motorolaj mellett az automatikus váltó hidraulikafolyadékának cseréjét sem szabad elhanyagolni. 500-600 ezer forintos váltójavításokkal járhat az automatikus sebességváltó olajcseréjének elmulasztása

De ne gondoljuk azt, hogy azért, mert a váltó egyszerűbb, húzható a csere! Az elöregedő olaj kenőképessége ugyanis idővel lecsökken, ez pedig leggyakrabban a vezérlőszelepek és a kapcsolóelemek kopását idézi elő, ami utána csak költséges váltófelújítással javítható. Egy, hazánkban már 3 millió forint alatt megvásárolható, bolygóműves automata váltójú E60-as sorozatú 530D BMW-be 70 ezer forintért érhető el Mann-Filter hidraulikaszűrője. Így az olajcsere teljes költsége 9 liter Aisin ATF6 olajjal és munkadíjjal együtt 150 ezer forint alatt maradhat, amely lényegesen kevesebb egy váltófelújítás 5-600 ezer forintos költségénél. 

Automataváltók hidraulikaszűrőinek árai*

Típus Évjárat, motorteljesítmény A szűrő ára
BMW 530d E61 2009, 218 LE 69 338 Ft
Mercedes-Benz C 200 CDI 2003, 143 LE 5906 Ft
Audi A4 B5 2.4 V6 1999, 165 LE 18 227 Ft

*Mann-Filter-alkatrészekkel. Forrás: Bárdi Autó Zrt.

Beltéri szűrő: nem csak virágpor ellen

Bár legtöbben pollenszűrőnek hívják, ezt a filtert szerencsésebb belső téri szűrőnek nevezni, mert a virágporon kívül többek között a kormot, a szálló port és a szagokat is szűri, hogy az utasok minél tisztább levegőt lélegezzenek be. Az autók zárt utasterében ugyanis a kinti levegőnél sokkal koncentráltabban lehetnek jelen az egészségkárosító anyagok.

Azért is fontos a pollenszűrő, mert az autók zárt utasterében a kinti levegőnél sokkal koncentráltabban lehetnek jelen az egészségkárosító anyagok

Az első védelmi vonal az utastéri szűrő külső, gyapjúszerű, szintetikus anyaga, amit az aktívszenes szűrők esetén kiegészít belül az aktívszenes felület. A fejlett pollenfilterek a kiszűrt gombák és baktériumok szaporodását is képesek közel teljes mértékben meggátolni.

Évente vagy 15 000 kilométerenként érdemes cserélni az utastéri szűrőt. Aki látta már a megfeketedő szűrőt és rajta a rovartetemeket, nem vonja kétségbe ennek szükségességét. Az új szűrőt otthon is be lehet szerelni, általában a kesztyűtartó környékén, az első utas lábtere felől vagy a motorházfedél irányából cserélendő. Akinek nincs kezelési útmutatója az autójához, nézzen meg erről egy Youtube-videót! Egyes autókban, például nagyobb BMW-kben, két belső téri szűrő is lehet. Ezeknél értelemszerűen duplázódik a szűrőcsere költsége, de a tiszta levegő érjen meg ennyit.

Egy átlagos autónak tekinthető, 1,6-os Opel Astra H kombihoz a legnevesebb cégek, így a Mann-Filter és a WIX belső téri szűrőinek ára 3900 és 6400 Ft között mozog. A normál szűrőkön felül antiallergén utastéri szűrőt is találtunk a Bárdi Autó webáruházában a Mann-Filtertől, amely 18 953 forintba kerül ugyan, de az allergiától szenvedőknek a hatásosabb szűrés megérheti ezt a többletet.

Nem egészen egy év és 19 800 km után után sötétszürke az SX4 S-Cross belső téri szűrője. Látszik rajta, hogy csereérett

Nagy márkák kis felárral

Szemben a klímakompresszorokkal, kuplungszettekkel és más nagyobb alkatrészekkel, a szűrők esetében kis összegek választják el az alig ismert cégek és az autógyártói beszállítók termékeit. A szűrők létfontosságú alkatrészek a motor és az autó megbízható működésében, valamint az utastérben belélegzett levegő megtisztításában. Az ócska, bizonytalan hátterű termékek áránál pár ezer forinttal többet rászánva elérhető a filterek királykategóriája. Ebben a termékcsoportban a legjobb minőség sem veszedelmes ugrás árban, de annál nagyobb előrelépés a szűrés minőségében.

Címlapfotó: Pexels

Biztosítók