Mi a helyzet a gyorstöltőkkel manapság?
Kicsit megragadt a hazai elektromosautó-töltő hálózat kiépítése, de a távlati kilátások jók. A megújuló energiaforrások és az elektromos mobilitás fejlődése pedig kéz a kézben jár, igaz, néha egy kicsit elbotlanak egymás lábában. Az ABB-nél, az elektromos mobilitás egyik legprofibb háttéripari vállalatánál jártunk.
Az ABB nevű svájci központú multinacionális vállalatot leginkább ipari robotjairól ismerjük, számos autógyárban az ő gépeik hegesztik-ragasztják-építik össze a kocsikat. Van viszont egy másik fontos szegmense is a közlekedés háttériparának, ahol megkerülhetetlen ez a cég: az elektromosautó-töltők gyártása. Az elektromos mobilitás az ABB stratégiai területe, és nem csak azért, mert a cég névadó szponzora az elektromos formulaautó-bajnokságnak. Benne vannak európai és tengerentúli hálózatépítő projektekben, buszgyártókkal dolgoznak együtt elektromos tömegközlekedési projektekben és a házi napelemes rendszerről való e-autó-töltésre is van már megoldásuk. Az ABB Magyarországon is aktívan jelen van, hat városban, hét telephelyen 2200 alkalmazott dolgozik a vállalatnál (egyebek mellett villanyautó-gyorstöltő berendezéseket is gyártanak nálunk). Nos, hát ez a cég hívott össze néhány közlekedési szakújságírót egy házi konferenciára, majd három mérnök két órán keresztül öntötte ránk az információt a jövőnkkel kapcsolatban.
A gyorstöltőháló bővítésének lehetséges korlátai
Mi legyen előbb, sok villanyautó vagy sok nyilvános gyorstöltő? A klasszikus tyúk-tojás probléma eldőlni látszik: az autógyártók a károsanyag-kibocsátási előírások szigorodása miatt kvázi rákényszerültek, hogy elektromos és plug-in hibrid autók tömegét öntsék rá az autóvásárlókra a nagyon közeli jövőben. Ez pedig azt jelenti, hogy robbanás előtt áll a töltőhálózat bővülése is. De ez a robbanás lehet, hogy nem lesz olyan gyors, amilyennek szeretnénk. Az elektromos mobilitásra nagyon rápörgött Norvégiában már időnként a rádióban figyelmeztetik az e-autósokat, hogy előreláthatóan nem fogják tudni nyilvános töltőn feltölteni az akkujukat, akkora a túlfoglalás a meglévő berendezésekre. De az olyan, villanyautózásban lemaradt országokban, mint a miénk is lassabb a hálózatbővülés a kívánatosnál és a piacilag indokoltnál, több okból kifolyólag is.
Fotó: Pexels