Megugrott az idén a dízelforgalom
Tovább nőtt a benzin- és a dízel hazai kiskereskedelmi értékesítése 2018 első felében, az átlagos bővülés 8 százalékot tett ki. Az év eleje óta mért 10 százalékos drágulás nem akadály, még a szomszéd országok autósainak is megéri nálunk tankolni.
Tovább nőtt a benzin- és a dízel hazai kiskereskedelmi értékesítése 2018 első felében, az átlagos bővülés 8 százalékot tett ki. Az év eleje óta mért 10 százalékos drágulás nem akadály, még a szomszéd országok autósainak is megéri nálunk tankolni.
Az év első felében átlagosan 8 százalékkal több üzemanyagot adtak el a Magyar Ásványolaj Szövetségnek (MÁSZ) a hazai benzin- és gázolajpiac meghatározó részét lefedő tagjai, mint az előző év azonos időszakában
– válaszolt a Világgazdaság kérdésére Grád Ottó, a szövetség főtitkára.
Az összesített növekedés ugyanolyan mértékű, mint amekkorát a teljes piacról a NAV közzétett, de a belső szerkezete kicsit más.
A MÁSZ-tagok kútjainál 5,6 százalékkal több benzin és közel 10 százalékkal több gázolaj fogyott, mint 2017 azonos időszakában (676 millió, illetve 1100 millió liter), ám az ország egészében a benzineladások 7, a gázolajeladások 8 százalékkal emelkedtek.
A szövetség a nagy, ismert márkákhoz tartozó úgynevezett színes kutak tulajdonosait tömöríti, az országos adatba viszont beleszámítanak a kisebb riválisok, az egy vagy kisszámú egységből álló, jellemzően alacsonyabb felszereltségű úgynevezett fehér kutak is. Az értékesítésen belül töretlenül hódítanak a prémiumtermékek. A különleges benzinek forgalma a MÁSZ-nál 23 százalékkal nőtt az év első felében, s a benzinforgalom 5-6 százalékát teszi ki. Az extra gázolajból 6 százalékkal fogyott több, ami 7 százalékos hányad a teljes, érintett értékesítésen belül.
A gázolajeladások kitartó növekedésének fő oka a gazdaság erősödése. Ezen belül az ipar, az építőipar és a fő felhasználó mezőgazdaság is nagyobb igényekkel jelentkezett, mint egy éve. Az érintett munkák egy része szezonálisan erre az időszakra esett
– magyarázta a főtitkár. A benzinpiacot a „normál” bővülés mellett a turizmus is élénkítette, s mindkét üzemanyagfélének kedvezett, hogy a forint gyengesége miatt jellemzően most érdemesebb Magyarország határain belül, mint kívül tankolni. Ráadásul még a tranzithatás is erősítette a piacot. Ez kimutatható a hónap/hónap összevetésben is: most júniusban 9 százalékkal több gázolajat adtak el a MÁSZ-tagok, mint 2017 júniusában.
A tankolási kedvet nem fogták vissza az üzemanyagárak sem, amelyek a NAV által hivatalosan közzétett (a költségelszámoláshoz használt) adatok szerint az év eleje óta mintegy 10 százalékot emelkedtek, majd literenként 400 forint körül rögzültek. Az árakba az idén nem szólt bele a jövedéki adó változtatása, és már nem is fog. „Az adó akkor nőne, ha a kőolaj hordónkénti ára – adott képlet szerinti számítással – 50 dollár alá esne.
Mivel azonban a Brent a mostani csökkenés után is 70 dollár körül kapható, a NAV pedig szeptember 22-én teszi közzé az utolsó negyedévben alkalmazandó jövedékiadó-mértéket, kockázat nélkül kijelenthetem, hogy ebben az évben e téren már nem lesz változás” – mondta Grád Ottó. A benzin literjét mellesleg 120, a gázolajét 110 forint jövedéki adó terheli.
A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható
Fotó: Balogh Zoltán / MTI