Megroppantak az autóeladások - Magyarországra is hatással van

Megroppantak az autóeladások - Magyarországra is hatással van

Októberben tovább csökkentek az autóeladások az Európai Unióban, amiért elsősorban még mindig a WLTP szigorodása volt a felelős. A meghatározó autópiacok is kivétel nélkül gyengén teljesítettek, míg csoportszinten a Volkswagennél és a Renaultnál voltak jelentős visszaesések az értékesítésekben. A WLTP természetesen hatással van azoknak az országoknak a teljesítményére is, köztük Magyarországéra, amelyek kitettsége relatíve magas az autóipar irányába.

   
Még mindig a WLTP érezteti hatását


Az EU-ban tovább csökkent az új autók értékesítése októberben, amely döntően még mindig azzal volt összefüggésben, hogy több autógyártóknak nehézségeket okozott az új, szigorúbb WLTP-menetcikulsra történő átállás. 2018. szeptember 1-től ugyanis az összes korábban kifejlesztett, de új gyártású személygépkocsinál is a WLTP szabványt kell alkalmazni. A szükséges vizsgálatok hiányában viszont az adott modellek nem szerezhetik meg a típusengedélyt, amely egyben azt is jelenti, hogy nem kerülhetnek értékesítésre, forgalomba. Ez volt az oka annak például, hogy egyes gyártók korábban sok modelljükre nem tudták megszerezni a forgalomba hozáshoz szükséges engedélyt, emiatt pedig a termelés korlátozására kényszerültek és több modell egyáltalán nem volt elérhető Európában.

A szeptemberi drámai visszaesés után az európai új autó értékesítések (amikor személyautó értékesítésről vagy eladásról írunk minden esetben az újautó-regisztrációt értjük ez alatt) száma közel 1,08 millió darab volt októberben, amely 7,3 százalékos csökkenést jelentett 2017 azonos időszakához képest az ACEA legfrissebb statisztikái szerint. Az év első tíz hónapját figyelembe véve elmondható, hogy több mint 13 millió személyautó fogyott az EU-ban, amely csupán 1,6 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest.


A meghatározó autópiacokon csökkentek az eladások


Az októberi statisztikákkal kapcsolatban érdemes elmondani azt is, hogy az EU meghatározó autópiacain kevesebb autót értékesítettek, mint egy évvel ezelőtt: Franciaországban (-1,5%), az Egyesült Királyságban (-2,9%), Spanyolországban (-6,6%), Németországban (-7,4%) és Olaszországban (-7,4%) is visszaesés volt megfigyelhető. Múlt hónapban csupán négy olyan ország volt az EU-ban, ahol nőttek az új autó eladások: Litvániában (+21,9%), Görögországban (+13%). Horvátországban (+10,4%) és Magyarországon (+5,4%) is több autót adtak el, mint 2017 azonos időszakában.

A Volswagen csoport még mindig küzd - A prémiummárkák viszont nagyon kelendőek

Ha az egyes cégcsoportokat nézzük, akkor a Volkswagen-csoport márkái állnak a lista végén, a Porsche eladásai 64 százalékkal, az Audié pedig 53,9 százalékkal zuhantak. Ehhez képest a Renault-csoportba tartozó Lada 30,1 százalékos és a Renault 23,4 százalékos visszaesése egészen barátinak mondható.

Ugyanakkor voltak olyan gyártók is szép számmal, amelyek ebben a nehéz időszakban is képesek voltak arra, hogy növeljék eladásaikat: a Peugeot (+2,2%), a Citroen (+4,2%), a Kia (4,9%), a Toyota (6,6%) és a Dacia (+8,1%) is több autót értékesített 2018 októberében, mint egy évvel korábban.

És azt sem szabad elhallgatni, hogy nagyon jól fogytak a prémiumautó-gyártók modelljei is: a Smart (5,4%), a Mercedes (+7,8%), a Volvo (+9,6%), a BMW (13,1%) és a Mini (+19,2%) eladásai is nőttek.

A magyar gazdaságra is hatással van a WLTP


A mostani értékesítési adatok kapcsán érdemes megint felidézni, hogy a Capital Economics november elején közzétett tanulmányában közölte: becslései szerint az új WLTP-menetciklus okozta gyártási késések az idei harmadik negyedévben Lengyelországban 0,05 százalékponttal, Csehországban 0,1 százalékponttal, Magyarországon pedig 0,3 százalékponttal foghatták vissza a hazai össztermék (GDP) negyedéves összevetésű növekedési ütemét.

A cég hangsúlyozza, hogy a hatás ebben a régióban a jelek szerint kisebb volt, mint Németországban. Az elemzőház becslése szerint ugyanez a tényező 0,35 százalékpontos mínuszt jelenthetett a német gazdaság harmadik negyedéves növekedésében.

A ház modellszámításai szerint a WLTP-menetciklus teremtette szűk engedélyezési keresztmetszet éves összevetésben még kisebb mértékben, 0,1 százalékponttal csökkenthette a cseh gazdaság, 0,2 százalékponttal a magyar hazai össztermék növekedési ütemét, és ebben az időtávlatban a lengyel gazdaságra valószínűleg semmilyen, vagy csak minimális negatív növekedési hatást gyakorolt.



A legfrissebb statisztikák is megerősítik, hogy a legnagyobb súlyú ágazat, az autógyártás kihívásokkal küszködik Magyarországon, amelyben meghatározó szerepe van a WLTP-menetciklusnak. Kiderült ugyanis, hogy a régiós országok, illetve például Németország gyenge szeptemberi ipari termelési adataival összhangban a magyar ipar is befékezett az év kilencedik hónapjában. Ugyanakkor az is látszik, hogy az autóipar mellett két másik fontos exportorientált ágazat sem teljesített kiugróan szeptemberben. A szép növekedési pályán lévő elektronika visszaesett, és folytatta lejtős trendjét a gépipar is.

Fotó: Pixabay

 

Biztosítók