Megéri egyáltalán használt autót venni?
A 2004-es Touran TDI-t ingázásra használja a gazdája, és a gatyáját rákölti a fenntartására. Csaba már túl van egy turbócserén, néhány trélerezésen, és elege van a használt autókból. Átülhet egy újba, mert alig kerülne többe a lízing? Kiszámoltuk!
Új autót vegyek, esetleg lízingeljek, vagy elégedjek meg egy használttal, mert az olcsóbb? A kérdést évente százezrek teszik fel. Csaba optimális megoldásban gondolkodott, amikor megvette a család következő autóját, egy tizenéves Volkswagen egyterűt. Mostanra nagyon megbánta, hogy a Touran mellett döntött, de mint leveléből kirajzolódik, bárki csalódott lenne a helyében:
Két éve vettem egy 2004-es Volkswagen Tourant, az elpusztíthatatlannak és rendkívül alacsony fogyasztásúnak mondott 1.9 TDI motorral. Az autóért 1,5 millió forintot fizettem, tényleg 5-6 litert eszik, hétszemélyes, ideális családi autó, nagyon szeretem. Kicsit többet használom az indokoltnál, az agglomeráció és a Budapest Kelenföld P+R parkoló közötti – egyébként dízelüzem szempontjából ideális távolságon – ingázom vele szinte naponta mintegy nyolcvan kilométert, ami azért vonaton is teljesíthető. Ezen felül havonta átlagosan kétszer megyünk vidékre rokonokhoz 3-4-500 kilométereket, de igazából ezért vettem dízelt.
Sok embertől hallottam: unalmas, szürke, fantáziátlan
A Spritmonitoron vezetett kimutatásaim szerint az elmúlt két évben több mint 1,2 millió forintot költöttem az autó korából fakadó meghibásodásokra (turbó, hűtőrendszer, elektronika, EGR stb.), háromszor vittek haza vontatva vagy tréleren, ebből kétszer a két gyerek is bent ült a kocsiban, és hát a költésnek megfelelően hosszú ideig volt szerelőnél, azaz volt használhatatlan az autó.
Ez azt jelenti, hogy huszonnégy hónap alatt a kopóalkatrészek, biztosítások, matricák, adók és tankolás nélkül havi 50 ezer forintomba került, hogy ott állt a kertben az ideálisnak mondott, takarékos használt autó, amelynek vásárlásával nem vágtam haza a családi kasszát.
Fotó: Papp Tibor / Totalcar
Azt számoltam, hogy egy új, kereskedésben vásárolt hétüléses autóval (legyen mondjuk Toyota) kötött lízinggel körülbelül hasonló havi költséget tudok elérni, esetleg, konstrukciótól függően maximum 10-15 ezer forinttal többet, cserébe el merek vele indulni mondjuk Olaszországba vagy csak Somogyba. Így is el fogok menni, de nem túl nyugodt szívvel, és külön kötött Assitance szolgáltatással – hozzáteszem, jövőre sok biztosítónál már nem is kötnek erre az autóra ilyet, és a szerelővel sem kell folyton időpontot egyeztetni, ráadásul 5 év (Toyota) vagy 7 (Kia) év garanciát is biztosítanak hozzá, ami szintén nem mindegy. Nyilván Cascót is kötök rá, ami új költségelem, de azért egyrészt kötelező, másrészt elég fontos és meg is éri.
Mit gondolsz a fentiekről?
A felvetés érdekes, és kérdés eldöntéséhez már készült kalkulátor is. A levélben leírt helyzet némileg speciális. Sok használt autóm volt már, és soha nem volt velük bajom, eltekintve néhány olyan példánytól, amit kereskedőktől vettem. Ezek mindig külföldről behozott, agyonhajtott, és valami rejtett hibával rendelkező autók voltak, visszatekert számlálóval. Az egyiknek vezérműlánc-szakadása lett két napon belül, a másiknak az automata váltója volt rossz, csak egy trükkel ezt elfedték a vásárlás pillanatában.