MÁV és vihar
A MÁV több mint 83 millió forint kárt okoz az utasoknak naponta
olt mostanában pár olyan vihar, ami meglepte őket, ráomlott a hegy a vágányra, kimosta a töltést.
De a legnagyobb vihart mostanában húzzák magukra. A vonatok késnek, túlzsúfoltak. Ez leginkább a vasutat napi munkábajárásra használókat érinti. Amíg az Agrárminisztérium megtiltotta az állatok szállítását klíma nélküli járművekkel, az embereket a pályaudvaron 50 fok fölé felmelegedő, klíma nélküli vagonokkal szállítják.
Formálódik az utasok ellenállása, mert amit művelnek, az tűrhetetlen. A napokban a balatoni túlzsúfolt járatokkal kapcsolatban azt nyilatkozták, hogy seemilyen jogszabály nem tiltja az állva utazást. 2017-ben a késésekre a szóvivő azt bírta mondani, hogy tessék korábban elindulni.
Szóval, nem elég, hogy minősíthetetlen a szolgáltatás, egyes napokon a munkába járók akár egy órát vagy többet is veszítenek a szabadidejükből, a vizsgázók elkésnek, még a hivatalos kommunikáció is cinikus és rosszindulatú.
Eközben a budapesti agglomerációban élő 3,8 millió ember túlnyomó többsége vonattal jár Budapestre dolgozni vagy iskolába.
Elindult már egy magánkezdeményezésű statisztikai oldal is, ahol érdekes napi statisztikai adatokat láthatunk, mint pl. az egy vonatra eső átlagos késés napi és heti adatai, az öt percet elérő késések aránya vagy a vonatok összesített késése.
Ha picit számolgatunk, mondjuk napi egymillió utazással (ami elég szerény becslés), ahol az egy vonatra eső átlagos késés a június 28. reggeli adat szerint éves szintan az alábbiak szerint alakult:
(az adatgyűjtés 2019. májusban indult, de mostanra már kezd elszállni az 5 perces átlag felé, ahogy az a grafikon vége felé látható)
A fentiek alapján nyugodtan számolhatunk 5 perc késéssel vonatonként, ami a példaszámításhoz alapul vett egymillió utazás esetén napi ötmillió percet vesznek el az emberektől. Ez 83.333 óra kerekítve. Ha megnézzük a 2019 évi órabért (minimálbér bruttó 857 forint/óra, legalább középfokú végzettségűek garantál bérminimuma bruttó 1121 forint/óra), azaz ha ezer forinttal számolunk óránként, nem tévedünk nagyot.
A fentiek alapján a MÁV egymillió utazással, átlag 5 perc késéssel és minimálbérrel számolva több, mint 83 millió forint kár okoz az utasainak naponta. Ez éves szinten 30 milliárd forint fölött van.
És mivel állami cég, olyan rendelet szabályozza a kártérítést, amely szerint csak feláras vonatok esetén fizetnek (gyorsvonat, IC, stb.), munkábajárás esetén nem.
Ne csodálkozzuk, ha aláírásgyűjtés indult, abból a célból, hogy megpróbáljanak jelentős javulást elérni az alábbi kérdésekben:
- Biztosítsák a folyamatos, azonnali kommunikációt az utasok felé (késésről, járatkimaradásról, várakozásról, hamarabb induló másik szerelvényről, stb); a 21. században járunk, és alapvető kellene, hogy legyen a megfelelő utastájékoztató-rendszer kiépítése. A hangosbemondók nem tudják feladatukat ellátni, mert elöregedettek, recsegnek, vagy épp alig hallani őket. A legtöbb esetben a jegyvizsgáló munkatársak lennének a közvetlen információt biztosítók, viszont ők sincsenek az esetek többségében megfelelően tájékoztatva a fennálló problémákról.
- Késések proaktívan történő kezelése; a jelenlegi gyakorlat szerint késések 3 okból történhetnek: technikai meghibásodás, időjárási ok, hatósáig intézkedés. Kérjük Önöket, hogy technikai korszerűsítéssel, valamint prevenciós intézkedésekkel legyenek szívesek elejét venni azoknak az okoknak, amik nyilvánvalóak lehetnek (biztosítóberendezések és felsővezetékek rendszeres és dokumentált karbantartása, időjárási előrejelzések alapján történő megelőző intézkedések, mint benyúló faágak levágása, stb)
- Emberi méltóságotnem veszélyeztető utazás kialakítása; sajnos még mindig rengeteg elöregedett szerelvény teljesít szolgálatot az országban, amiken nincs kiépítve se hangosbemondó, se hűtőberendezés, de bizonyos esetekben még az ablakok sem nyithatóak. Arra kérjük Önöket, hogy minél hamarabb iyekezzenek ezeket a szerelvényeket modernebbekre lecserélni (nem azt kérjük, hogy mindenhol az összeszerelőüzemből frissen kigurult szerelvények járjanak, hanem hogy legalább a fent említett hangosbemondó és klíma álljon rendelkezésre az összes szerelvényben). Jelenleg több ezer ember szenved naponta a hőségtől ezeken a szerelvényeken, különösképpen akkor, amikor előre nem látható járatkimaradás után nincs tehermentesítés, hanem automatikusan a következő vonatra terelik az utasokat. Ez mindenkit sért emberi méltóságában, mert akaratlanul teszi ki őket olyan szituációnak, ahol nem tudja kezelni az elviselhetetlen hőséget (legfőképpen az idősek, gyerekek, várandósok és betegek).
- Hatásosabb problémamegoldás; manapság egyre többet hallani járatkimaradásokról, sétálni kényszerült utasokról, olyan helyzetről, amikor a késő járaton ülők mellett elindul egy másik szerelvény anélkül, hogy az ott ülőket bárki is tájékoztatta volna a hamarabb induló járatról. Annyi minden megtörtént már eddig is a szolgáltatásuk igénybevétele alatt, hogy elvárható lenne bizonyos "Issue log" vezetése, ahol a gyakran felmerülő problémákra kipróbált forgatókönyv lehetne a válasz (kimaradás esetén tehermentesítés azonnali megszervezése, késés esetén azonnali kommunikáció, stb)
- Jegyvásárlás megkönnyítése; tisztában vagyunk a nemrég bevezetett online jegyvásárlási lehetőséggel, ami valóban sokunk életét megkönnyíti, azonban azoknak, akiknek nincs lehetőségük ezt a vásárálási lehetőséget igénybe venni, biztosítani kellene az azonnali vásárlási lehetőséget. Ezt tapasztalatunk szerint a jegyvásárló automaták rendszeres felülvizsgálatával és karbantartásával lehetne elérni, ugyanis nagyon sok esetben ezek meghibásodása miatt alakulnak ki hosszú (fél óránál több időt igénybe vevő) sorok a jegypénztárak, vagy a másik automata előtt. Ha ez rendelkezésre álló források miatt megvalósíthatatlan, javasoljuk könnyíteni a jegyvizsgáló munkatársnál történő jegyvásárlást, pl a kötelező pótdíj eltörlésével az indokolt esetekben.
Nem csodálkoznék, ha a helyzet nem javulna, akkor keményebb dolgok is jöhetnek, akár egy-egy pályaudvar vagy állomás blokádja, a jegy bemutatásának késleltetése, praktikusan a pillanatnyi késés idejével arányosan (A MÁV ÁSZF nem tartalmaz olyan feltételt, hogy mennyi időn belül kell megtalálni pl. egy női táskában a bérletet...)
Kicsit hosszúra sikerült a cikk, de a lényeg az, hogy egy szolgáltató cég napi szinten szívat több millió embert, majd panasz esetén még be is szólogatnak neki, amit hosszú távon nem nagyon lehet csinálni, mert baj lesz belőle.
Fotó: Pexels