Kétszázmilliós kár a horvátországi földrengés miatt az Aegon ügyfeleinél
Eddig mintegy 1070 kárbejelentés érkezett a két ünnep közötti földrengéssel kapcsolatban az Aegon Biztosítóhoz, az ügyfelek által becsült kárösszeg 234 millió forint. Épületekben és ingóságokban esett kár, így viszonylag magas, mintegy 220 ezer forint az egy bejelentésre jutó kárérték. Az Aegon az esetek nagyrészét már feldolgozta, a kárigények egy részét pedig ki is fizette. A digitális technológiának köszönhetően a kárrendezés az év végi-év eleji napokban is zavartalan volt.
Az utóbbi évek legsúlyosabb, halálos áldozatokat is követelő földrengése pusztított 2020 december 29-én Horvátországban, de a földmozgások Magyarországot is érintették. Az Aegon január 5-éig a bejelentések nagyrészét feldolgozta, és a jogosnak minősített kárigényeket folyamatosan téríti a károsultaknak. A gyors biztosítási ügyintézést segítik a biztosítótársaság digitális kárrendezési szolgáltatásai – mint az online kárbejelentési és videós kárfelmérési lehetőség –, amelyeknek köszönhetően a közbenső ünnepnapok és hosszú hétvége ellenére a szemlézett károk 89 százalékában már sikerült lezárni az eljárást.
A legtöbb bejelentett kár a déli határhoz közeli Baranyából, Somogyból és Zalából érkezett, a városok közül a baranyai megyeszékhely, Pécs, illetve a Pécshez viszonylag közel fekvő Kaposvár és Nagyatád következik a sorban. Az Aegon szakértői azt tapasztalták, hogy az említett három megyéből érkezett kárbejelentések nagyobb része megalapozott, és összefüggésbe hozható a földmozgással, ezeket a károkat a biztosító rendezi.
Annak eldöntéséhez, hogy a kárrendezési igény indokolt-e, a hazai biztosítótársaságok a Magyarországi Földrengési Információs Rendszer nyilvánosan elérhető, interaktív adatbázisára támaszkodnak, amelynek alapján kétséget kizáróan beazonosítható, hogy területileg hol jelentkeztek olyan földrengések, amelyek biztosítási eseménynek minősülő károkat okozhattak. A kárigények megalapozottságát illetően a biztosító alapos vizsgálatot végez, a kárszakértők szakmai felkészültségének köszönhetően.
Az Aegon a földrengést követően legfontosabbnak a gyors, kényelmes és az ügyfelek biztonságát garantáló szolgáltatást tekinti. A biztosítótársaság ugyanakkor a váratlan eset tanulságai nyomán felhívja a figyelmet a kármegelőzés fontosságára: a földrengés-károk Magyarországon ritkák, de ha mégis megtörténnek, a kármegelőzési célú műszaki beavatkozások fontosak lehetnek: mint például a megrongálódott épületek esetleges áramtalanítása, a vízvezetékek lezárása. Az épületek időszakos karbantartása sem lényegtelen a kármegelőzés szempontjából.
A természeti csapások ellen a biztosítások olyan védelmet nyújtanak az ügyfeleknek, amelyekkel legalább pénzügyi értelemben szavatolható a biztonságuk.