Hidrogénhajtású autód lehet már 10 év múlva

Hidrogénhajtású autód lehet már 10 év múlva

10 év múlva a tervek szerint Kína, Japán és Dél-Korea utcáin millió számmal találkozhatunk majd hidrogénhajtású járművekkel. Azonban az alternatív energiával működő autók versenyének jelenlegi állása szerint egyelőre az elektromos járművek diadalmaskodnak az üzemanyagcellás meghajtásúakkal szemben, melyben a Teslának jelentős szerepe van. Rengeteg kritikus szerint a hidrogén technológia örökké a fiókban maradhat, azonban a támogatók legfőbb érve, hogy az eddig felfedezett legtisztább közlekedési technológiáról van szó, és a töltőállomások elterjedésével teret kaphat a szélesebb körű használata is.

Ambiciózus tervek

Kína, amely évi 28 millió jármű értékesítésével a legnagyobb autópiac a világon, 2030-ra már 1 millió darab üzemanyagcellás jármű forgalomba állításával számol, holott jelenleg csak 1500 közlekedik az utcákon, melyek nagyrészét buszok teszik ki. Japán, ahol évente 5 millió új autó kerül értékesítésére, 2030-ra a jelenlegi 3400 darab hidrogénnel működő járművet 800 000 darabra tervezi növelni.

Miért épp a hidrogén?

A hidrogénhajtás nagy előnye, hogy felhasználásakor csupán víz és hő keletkezik, és az üzemanyagot jóformán bármiből elő lehet állítani, akár gázból, szénből, vízből, sőt még hulladékból is. Nem véletlenül a nyersanyag szűkében álló országok favorizálják a legjobban az új technológiát.

Az egy tankkal megtehető távolságban és a töltési időben is a benzines autókkal mérhető egyenesen össze, azaz jóval kedvezőbb tulajdonságokkal rendelkezik, mint az elektromos meghajtás.

Az üzemanyagcellás technológiát sokan nem az elektromos meghajtás versenytársaként, hanem kiegészítőjeként tekintik, és főleg a nehezebb, és hosszabb távon közlekedő járművek esetén van komparatív előnye.

Kevesen gyártják

A Toyota már 2014 végén megjelent a Mirai modellel, de világszerte kevesebb mint 10 000 darabot tudott csupán értékesíteni. A Hyundai a Nexo modelljét tavaly márciusban dobta piacra, de alig 2900 kelt el globálisan belőle. A Daimlernek is van üzemanyagcellás autója, de eddig még csak egy maréknyi vállalati és állami szereplőnek tudták értékesíteni.

A buszok esetén nagyobb kereslet figyelhető meg, a Toyota és a Hyundai is számos üzemanyagcella alkatrészt értékesített kínai gyáraknak. Számos kínai buszgyártó fejlesztette ki saját modelljeit, melyek közül a SAIC Motort és a Geely Auto Groupot érdemes kiemelni.   

Miért nem népszerűek?

Egy ördögi kör figyelhető meg, nagy számosságban azért nincsenek üzemanyagcellás járművek, mert kevés a töltőállomás, és azért nem építenek drága töltőállomásokat, mert kevés a felhasználó.

A hidrogén robbanékonysága a népszerűtlenség második oka, Japánban és Dél-Koreában még tüntetéseket is tartottak hidrogén töltőállomások építése ellen. Idén egy robbanás két ember életét oltotta ki Dél-Koreában, de Norvégiában is volt már egy baleset.

A harmadik ok pedig maga az ár, egy Toyota Mirai 46 200 dollárba kerül, mely körülbelül már 20 000 dolláros állami támogatást tartalmaz, és még így is 50%-kal drágább, mint egy mezei Toyota Camry. Amennyiben meglódulna az üzemanyagcellás autók értékesítése, a méretgazdaságosság miatt lejjebb kerülhetnének az árak.   

Fotó: Pexels

Biztosítók