Gigantikus útfelújítási programot jelentettek be: közel felét az EU finanszírozza

Gigantikus útfelújítási programot jelentettek be: közel felét az EU finanszírozza

A kormány 3200 milliárd forintot fordít 2024-ig közútfejlesztésre, amelynek nagyobb részét, 1800 milliárdot a hazai költségvetésből biztosítja a fejlesztésekhez - jelezte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára egy útfelújítási projekt mai alapkőletételén. Egy minapi kormányhatározatból már látszott, hogy a kormány útfejlesztési elképzeléseinek időhorizontja immár nem 2022-ig, hanem 2024-ig szól.

Az 1181/2019. (IV. 4.) kormányhatározat a "Magyarország rövid és középtávú közúti infrastruktúra fejlesztéseinek végrehajtásához szükséges államháztartási intézkedésekről" címet viselte és többek között azt rögzítette, hogy az Útprogram hazai költségvetési forrásból megvalósítandó fejlesztéseihez 2020-ban 320 milliárd, 2021-ben 332 milliárd, 2022-ben 206 milliárd, 2023-ban 82 milliárd, 2024-ben pedig 40 milliárd forintot kell rendelkezésre bocsátania az illetékes minisztereknek.

Ez együtt közel 1000 milliárd forint, ami kevesebb, mint a fenti államtitkári beszédben jelzett 1800 milliárd, de fontos, hogy a kormányhatározatban nincs benne az idei év. Márpedig a 2019-es év szintén jelentős hazai kiadásokat takar a közútfejlesztés terén, hiszen például gőzerővel zajlik a Modern Városok Programhoz kapcsolódó nagyobb útépítések megvalósítása (pl. M44-es autóút).
 

Az említett kormányhatározat egyébként hatályon kívül helyezett két olyan határozatot, amelyek a 2022-ig szóló közútfejlesztési célokat és feladatokat rögzítették, ma pedig Mosóczi László államtitkár szintén 2024-es dátumról beszélt. Így tehát most már hivatalosan is 2024-ig szólnak a kormányzat ilyen irányú tervei.


Mosóczi László a 3200 milliárdos összeget ma Vámospércsen, a 48-as számú főút Debrecen és Nyírábrány közötti szakasza felújításának alapkőletételén mondta. Az MTI tudósítása szerint hangsúlyozta: a kormány kiemelt feladatának tekinti a közúthálózat bővítését és műszaki állapotának javítását. Stratégiai célnak nevezte a megyeszékhelyek, kiemelt gazdasági térségek bekötését a gyorsforgalmi úthálózatba, az autópályák, autóutak elvezetését az országhatárokig. Hozzátette: a beruházásokkal szeretnék elérni, hogy Magyarország bármely pontjáról harminc percen belül elérhető legyen egy négysávos gyorsforgalmi út.

Az államtitkár elmondta, hogy Hajdú-Bihar megye megközelíthetősége az M3-as és az M35-ös autópálya megépítésével sokat javult ugyan, de a közúti közlekedés lehetőségeinek további fejlesztésére van szükség. Ennek része a 48-as számú főút Debrecen és Nyírábrány országhatár közötti több mint 26 kilométeres szakasz burkolatának megerősítése, kiszélesítése. A 13 milliárd forintos beruházásból idén őszre elkészül a főút 1,6 kilométeres szakasza, amely Vámospércs belterületén halad át, a teljes felújítással pedig 2021 márciusára végeznek.

Emlékeztetett: a magyarországi oldalon 2020-ban létrejön a Debrecen-Nagyvárad gyorsforgalmi összeköttetés. Az M30-as, az M35-ös és az M4-es autópályák kivitelezés alatt álló szakaszainak átadásával 2022-ig magas színvonalú gyorsforgalmi összeköttetés jön létre Kassa felől a szlovák határtól Miskolcon és Debrecen át a román határig Nagyvárad irányába.

Az útprogram része az M4-es autópálya Berettyóújfalu előtti szakaszainak és az M47-es sztráda Debrecen-Békéscsaba-Szeged közötti szakaszainak előkészítése is - jegyezte meg az államtitkár.

A BMW-gyárnak is helyet adó debreceni észak-nyugati gazdasági övezetről szólva elmondta: az ITM és az önkormányzat tavaly aláírt megállapodásának célja, hogy a fejlesztési lehetőségeket maradéktalanul kiaknázzák. A kormány ezért csaknem 130 milliárd forintot biztosít infrastruktúrafejlesztésre és közművek építésére, a gazdasági övezet és a város vasúti, közúti elérhetőségének javítására. 

Fotó: Pexels

Biztosítók