Elektromos autó töltése otthon: lehet bírni energiával?

Elektromos autó töltése otthon: lehet bírni energiával?

Egy igazán korszerű elektromos autóval több energiát lehet elhasználni nap közben, mint amennyit bele lehet tölteni éjjel egy normál 230 voltos konnektorról. De van megoldás: az otthoni gyorstöltő.

Itt van például az új, tisztán elektromos hajtású Hyundai Kona Electric. Még az olcsóbb verzió akksija is irdatlan mennyiségű energiát tárol: 39,2 kWh-s a telep. A csúcsmodell viszont a maga 64 kWh-s akkumulátorával egy töltéssel vegyes üzemben 3-400 km-t is képes megtenni (a hivatalos adat 470 km).

Eddig nincs is semmi baj: a gond ott van, ha kiautóztuk a 3-400 kilométerünket, ami azért nem extrém nagy táv (alig egy Budapest-Miskolc út oda-vissza), majd este hazaértünk, és reggel ismét szeretnénk elindulni egy hosszabb útra. Teccenek tudni, mennyi idő alatt tölt fel az autó egy otthoni átlagos, 16 amperes 230 voltos konnektorról? Nos: a maximális teljesítmény, amit erről a dugaljról le lehet venni, 3,68 kW. És erről még lejön a töltési veszteség, ami a külső hőmérséklettől és egyéb dolgoktól függően 10-20%. Vagyis ha szeretnénk mind a 64 kWh-t beletenni a Konába, alsó hangon 16 óra töltéssel kell számolnunk. Ráadásul sokaknál ennyi sincs csak gyengébb 10 A-s hálózat. (Csak emlékeztetőül, a Watt, mint teljesítmény a feszültség (volt- V) és az áramerősség (amper – A) szorzata, a Wh pedig az adott idő alatt használt vagy tárolt energia mennyisége)

Ez bizony probléma: mit tehet az, aki többet autózik egy nap, mint amennyit éjszaka vissza tud tölteni otthon, a garázsában az autójába? Csak egy dolgot: valamiféle gyorstöltőt kell telepítenie abba a garázsba.

A Hyundai saját márkás falitöltője

Idilli gyári sajtófotó: otthon tölti elektromos BMW-jét a Modern Ember

 

Benzinnel egyszerűbb az élet

Míg a Hyundai a maga 64 kWh-ját egy 3-400 kilogrammos akkumulátortömbben tudja csak elcipelni, benzinből ugyanennyi energiát egy tízliteres kannában is el lehetne vinni. A benzin energiatartalma ugyanis 11,9 kWh/kg, és mivel a benzin sűrűsége kb. 0,75 g/cm3, egy liter benzinben kb. 9 kWh energia található, azaz kb. hét liter benzinben ott a Kona akkujának összes ereje. Az egyenletet persze még finomítani kell: a benzinmotor rossz, még a legkorszerűbb motoroknál is alig 35% körüli hatásfoka miatt ennek a hét liternek az energiája jórészt hővé alakul üzem közben, tehát igazából húsz liter benzinből tudunk nagyjából ugyanannyi kilométert megtenni, mint a Hyundai akkujának lemerítésével. Nahát, mitteszisten, húsz per négyszáz az öt: száz kilométerenként öt liter, az pont egy takarékos kisautó fogyasztása. Jól számoltunk.

És ugye, mennyivel gyorsabb húsz liter benzint betölteni a tankba, mint akár a legdurvább, 100 kW-os gyorstöltővel feltölteni a Kona akkumulátorát? Hát egyebek mellett ezért sem terjednek olyan gyorsan az elektromos autók, mint ahogy a CO2-emissziós problémák vagy a nagyvárosok levegőminősége miatt terjedniük kellene.

 

Villámtöltő: otthonra felejtős

Az igazán nagy teljesítményű, az eredeti DC Fast Charger helyett szép (tényleg szép) magyar kifejezéssel villámtöltőként emlegetett egyenáramú gyorstöltő az a szerkezet, ami lehetővé teszi, hogy az elektromos autó valóban többé-kevésbé alternatívája lehessen a belső égésű motoros kocsiknak hosszú távon is. Már Magyarországon is van terv és csigalassan, de haladó infrastruktúra-fejlesztés arra, hogy ezek az 50-100-150 kW csúcsteljesítményű töltők az ország teljes területét lefedő hálózatot alkossanak. Az autópályák melletti benzinkutakhoz, elővárosi bevásárlóközpontokhoz telepített gyorstöltőkkel így realitás lehet bárhonnan bárhová bármikor eljutni elektromos autóval úgy, hogy a kocsi és a töltő képességeitől függően 10-20-30 percenként be lehessen “tankolni” 100 km-nyi hatótávot az elektromos autó akkujába. (Van már szabványos 350 kW-os gyorstöltő is, viszont még nem igazán van olyan elektromos autó, ami ne olvadna el egy gőzölgő fémtócsává, ha ráeresztenénk ezt a borzasztó teljesítményt.)

Címlapfotó: Pexels

Biztosítók