Egyre nagyobb bizalom a pénzügyi szektorban
Jelentősen megváltozott az emberek bizalma az elmúlt évben: egy 2019-es bizalmi barométer szerint az emberek világszerte saját munkáltatójukat tartják a legmegbízhatóbb intézménynek. A pénzügyi szektorba vetett bizalom még mindig a legalacsonyabb az egyes iparágak között, de itt figyelhető meg a legnagyobb javulás.
Az Edelman kommunikációs tanácsadó cég 2001 óta, évente készít bizalmi felmérést Edelman Trust Barometer címen. A 2019-es, 33 ezer fővel készített globális felmérés szerint az emberek világszerte sokkal megbízhatóbbnak tartják saját munkáltatójukat (75%), mint az NGO-kat (57%), az üzleti vállalkozásokat (56%), a kormányokat (48%) és a médiát (47%).
Az intézményekbe vetett általános bizalom minden vizsgált országban javult tavalyhoz képest, így a 26 országból 2019-ben már csak 16 ország nevezhető általánosan bizalmatlannak (50%-nál alacsonyabb bizalmi szint) szemben a tavalyi 19 országgal.
Rekord széles a bizalmi szakadék
A jelentés szerint 2016 óta egyre nagyobb szakadék tátong bizalom tekintetében a jobban tájékozott emberek és a jóval szkeptikusabb szélesebb tömegek között. A kutatás az intézmények, szervezetek iránti bizalmat és hitelességet vizsgálja, két csoportra bontva az online közönséget. A teljes mintát a 18 évesnél idősebb lakosságból merítik, ezen belül pedig külön értékelik az "informált polgárokat", vagyis a 25-64 év közötti, felsőfokú végzettséggel rendelkező, a legjobban kereső 25 százalékba tartozó, rendszeres médiafogyasztókat, akik a felmérésben szereplő 27 ország teljes népességének 16 százalékát teszik ki. Az két csoport általános bizalma között mintegy 16 százalékpontos különbség figyelhető meg, ami rekord magasnak számít. A "bizalmi szakadék" nagyrészt az ugyancsak szélesedő jövedelmi különbségekkel és a jövőre vonatkozó eltérő kilátásokkal magyarázható.
A vizsgálatban szereplő országok közül a legnagyobb szakadék a két csoport bizalmi szintje között az Egyesült Királyságban (24 százalékpont), Kanadában (20 százalékpont), Németországban és Franciaországban (18 százalékpont) figyelhető meg.
Már nem az államtól várnak segítséget az emberek
Az elmúlt évtizedben a hagyományos hatóságok és intézmények iránti bizalom szinte teljesen elveszett, ma már az emberek inkább az irányításuk alatt álló kapcsolatokba vetik bizalmunkat, például a munkáltatójukba.
Az idei felmérés még inkább felhívta a figyelmet arra, hogy a bizalom különösen fontos eszköz a szervezetek számára, ami pontosan mérhető és valódi értéket teremt. Mindez persze új felelősséget jelent a cégek számára, hiszen az emberek a vállalatvezetőktől várják a változásért folyatatott küzdelmet. A megkérdezettek több mint háromnegyede (76%) mondta azt, hogy nem a kormánytól, hanem a cégvezetőktől várnak lépéseket a változások előmozdításában. Egyre többen, a válaszadók 73%-a véli úgy, hogy a vállalatok képesek olyan döntéseket hozni, melyek a nyereségnövelés mellett javítják a gazdasági és társadalmi feltételeket is abban a közösségben, amelyben működnek.
A munkahelyük elvesztésétől még mindig sokan félnek. A megkérdezettek 59 százaléka fél attól, hogy nem rendelkezik megfelelő képességekkel ahhoz, hogy jól fizető állást találjon, amely arány a multiknál dolgozók körében még magasabb, 63%. Szintén sokan, az összes megkérdezett 55%-a fél attól, hogy az automatizálás miatt elveszíti állását.
A technológiában bízunk leginkább
Az egyes iparágakat tekintve hosszú évek óta a technológiai szektor vezeti a bizalmi indexet: a 2019-os jelentés is arról számol be, hogy a lakosság 78%--a adott róla pozitív visszajelzést, ami 5 százalékpontos javulást jelent az elmúlt öt évben. A legkevesebb bizalmat (57 százalék) még mindig a pénzügyi szektor élvezi, ugyanakkor itt történt a legnagyobb előrelépés (+8 százalékpont) az elmúlt fél évtizedben.
Az elmúlt 19 évben, mióta a felmérés létezik, igen jelentősen átalakult az emberek általános véleménye, az intézményekbe vetett bizalom állapota és változásai pedig sok tekintetben előrejelezték a nagyobb társadalmi, gazdasági és politikai változásokat.
Fotó: Pixabay