Egymást érik a katasztrofális adatok: romba dől Európa egyik legerősebb országának autógyártása
Nagy-Britanniában jelentősen, több mint 10 százalékkal csökkent az autógyártás júliusban, és ezzel már a tizennegyedik egymást követő hónapban mértek visszaesést. A megállapodás nélküli Brexit rémképe, a dízelautók iránti gyenge kereslet, valamint a kínai autóeladások csökkenése egyaránt komoly nehézségeket okoznak a szektornak.
Márciusban részletes elemzésünkben írtunk arról, hogy a britek fejest ugrottak az ismeretlenbe 2016. június 23-án, amikor a Nagy-Britannia EU-tagságáról szóló népszavazás a kilépést támogató tábor győzelmével zárult. A döntés azonnal hatalmas bizonytalanságot eredményezett a nagyvállalatok és a gazdasági döntéshozók körében és bátran kijelenthetjük, az elmúlt évek végeláthatatlan tárgyalási sorozatai ellenére sem tisztult a kép. Nincs olyan ember ma, aki képes lenne megmondani, hogy a britek mikor és milyen feltételekkel hajthatják végre a kilépést, ha egyáltalán sor kerül rá valaha. A bel- és külpolitikai csatározások, az egyéni érdekek egymásnak feszülése komoly károkat okozhatnak a szigetország gazdaságának, de van egy terület, ahol a puszta bizonytalanság is elég volt a katasztrófához: a legendás brit autógyártás gyakorlatilag összeomlik a Brexit súlya alatt.
Utóbbi állításunkat újabb katasztrofális statisztikák erősítik: a brit autógyártók- és kereskedők szövetsége (SMMT) ugyanis azt közölte, hogy a múlt hónapban 108 239 autó készült Nagy-Britanniában, amely 10,6 százalékos visszaesést jelent 2018 júliusához képest. Még komorabb a kép, hogyha az év első hét hónapjának teljesítményét vizsgáljuk: ezek szerint július végéig közel 775 ezer autó került legyártásra, amely közel 19 százalékos visszaesést jelent 2018 azonos időszakához képest.
A drámai visszaesés hátterében olyan okok állnak elsősorban, mint a dízelautók iránti gyenge kereslet, valamint a kínai autópiac zsugorodása - áll a Reuters beszámolójában.
Hatalmasat zuhantak a beruházások
Múlt hónapban számoltunk be arról, hogy az új járműipari beruházások összege 90 millió fontra (durván 32 milliárd forint) zuhant 2019 első hat hónapjában. Nyugodtan mondhatjuk, ez drámai visszaesés, 2018 azonos időszakában a járműipari beruházások értéke ugyanis még 347 millió font (durván 124 milliárd forint) volt.
A fenti nagyon komor képet némileg árnyalja, hogy a Jaguar Land Rover július elején bejelentette, részben és teljesen elektromos meghajtású modelleket fog gyártani majd castle bromwich-i gyárában. Az 1 milliárd fontból (durván 357 milliárd forint) megvalósuló beruházás segítségével több ezer munkahelyet őrizhetnek meg Nagy-Britanniában.
Már tavaly is nagy volt a baj
Az SMMT által korábban közzétett éves beszámolóból kiderült, hogy ötéves mélypontra zuhant a Nagy-Britanniában gyártott személyautók száma tavaly - írtuk korábban. Ezzel párhuzamosan a brit autóipari beruházások értéke pedig csaknem a felével esett vissza, egyértelműen a Brexit-folyamatot övező bizonytalanságok miatt. A szervezet adatai szerint 2018-ban nem egészen 1,52 millió autót gyártottak Nagy-Britanniában, 9,1 százalékkal kevesebbet, mint az előző évben. Az új autóipari beruházások értéke pedig 588,6 millió font (durván 210 milliárd forint) volt, 46,5 százalékkal kevesebb, mint 2017-ben.
Fotó: Pexels