Dízelválság: nincs több kitiltás, csereprogramok indulnak
Megállapodtak a német kormánypártok kedden az úgynevezett dízelválság kezeléséről, a tervek szerint a gyártók támogatják azokat a régebbi dízelautó-tulajdonosokat, akiket a leginkább szennyezett levegőjű városokban autóhasználati tilalom fenyeget, a gépkocsikat lecserélik vagy átalakítják.
A koalíciós egyeztető tanácsban hétfő estétől kedd reggelig folytatott tárgyalás eredményét összefoglaló közlemény szerint a német autógyártók ígéretet tettek a kormánynak arra, hogy vonzó prémiumokat vagy árkedvezményt tartalmazó csereprogramot kínálnak az Euro 4-es és az Euro 5-ös környezetvédelmi besorolású dízelautók tulajdonosainak. Az Euro 5-ös osztályba tartozó kocsik tulajdonosai az átalakítást is választhatják, amennyiben a jármű alkalmas az úgynevezett SCR-rendszerű katalizátor beépítésére.
A program a 14 leginkább szennyezett levegőjű településre vonatkozik, köztük van például München, Hamburg, Köln és Stuttgart. A csere- vagy átalakítási programban a helyiek, a környező járások lakói és az adott településen dolgozók vehetnek részt. A program így nagyjából 1,4 millió autót érinthet.
A program másik fő eleme az érintett településeken használt önkormányzati nehézgépjárművekre, például a hulladékgyűjtő járművekre vonatkozik. A szövetségi kormány 80 százalékos támogatást nyújt az SCR-rendszerű katalizátor beszerelésére, számítása szerint 28 ezer járművet lehet így modernizálni. Ugyancsak 80 százalékos támogatást kínálnak a kisiparosok és a szállítmányozó cégek járműveinek átalakítására, és tárgyalásokat kezdeményeznek a gyártókkal arról, hogy vállalják át a költségek fennmaradó 20 százalékát.
Az autóhasználati tilalmak megelőzésére több német gyártó már tavaly elindított egy programot, amelyben 10 ezer euróig (3,3 millió forint) terjedő kedvezménnyel lehet lecserélni a régebbi dízelüzemű autókat. Ennek révén több mint 200 ezer új kocsi került a német utakra, de ez a kormány szerint nem elég ahhoz, hogy valamennyi településen a köbméterenkénti 40 milligrammos egészségügyi határérték alá süllyedjen a levegő nitrogén-oxid tartalma.
Az Euro 4-es és az Euro 5-ös osztályba tartozó motorral működő járművek cseréje vagy átalakítása a Volkswagen-csoport 2015-ben kirobbant dízelbotránya miatt került napirendre, mert kiderült, hogy több millió gyártmány a hivatalos adatoknál több káros anyagot bocsát ki. A probléma azért vált égetővé, mert a szövetségi közigazgatási bíróság februárban kimondta: az önkormányzatok korlátozhatják az Euro 6-osnál régebbi, korszerűtlenebb dízelmotorral működő járművek használatát azért, hogy a település levegőjének minősége megfeleljen az európai uniós előírásoknak, az Európai Bizottság pedig májusban beperelte Németországot a főleg a dízelmotorok használatával a légkörbe kerülő nitrogén-oxid egészségügyi határértéken felüli kibocsátása miatt.
Kormányzati adatok szerint a szennyezettség 65 településen haladja meg az európai uniós szabályokban engedélyezett szintet. Hamburgban már korlátozzák is a régebbi dízelüzemű járművek használatát, a nagyváros két útszakaszáról kitiltották őket. A szövetségi kormány további korlátozások és behajtási tilalmak nélkül kívánja orvosolni a problémát, ezt szolgálja a kedden bemutatott program.
A Volkswagen a kormányzati megállapodásra reagálva közölte, hogy átfogó ösztönzőket javasol a dízelek lecserélésére, támogatja a szövetségi kormány törekvéseit a német városok lehetséges behajtási tilalmainak megakadályozásában. A leggyorsabb és leghatékonyabb módja a levegőminőség javításának a járműállomány következetes megújítása. Ezért, amilyen hamar csak lehet, a Volkswagen-csoport volumenmárkái felajánlják vásárlóiknak a régebbi dízel járműveik EU6 besorolásúra cserélését.
A Volkswagen-csoport által tervezett cserére ösztönző átlagos összeg az Euro 1-Euro 4 besorolású dízelek cseréje esetében 4000 euró, míg az Euro 5-ös besorolású dízelek esetén hozzávetőlegesen 5000 euró, a vásárló által választott modelltől függően. Az ajánlat része a régi jármű értékének kompenzálása és egy vonzó hitel is. Ezzel a Volkswagen-csoport majdnem egymillió járműtulajdonost kíván elérni a 14 városban.
Forrás: MTI és Volkswagen
Fotó: pexels.com