A GDPR-t ki sem hevertük, máris itt az újabb adatvédelmi szabály

A GDPR-t ki sem hevertük, máris itt az újabb adatvédelmi szabály

A magánélet és a digitális adatok védelmét az általános adatvédelmi rendelet (GDPR) után az elektronikus hírközlési adatvédelmi rendelettel (e-Privacy) is erősítené az Európai Unió. Az új szabályozás az adatvédelem egy speciális területére, az elektronikus kommunikációra összpontosít.

Az e-Privacy a GDPR-ral és a bűnüldözési célból kezelt személyes adatok védelmére vonatkozó irányelvvel együtt fontos része az Európai Unió adatvédelmi reformjának. Az elektronikus hírközlési adatvédelmi rendelet célja a vonatkozó európai uniós jogi keret megújítása, illetve a nemzeti szabályozásokból eredő eltérések felszámolása és egységes szabályok bevezetése.

Kép: Pixabay

Kép: Pixabay

A még most is formálódó rendelet felváltja majd az egyes országok vonatkozó rendelkezéseit, illetve speciális jogszabályként részletezi és kiegészíti a GDPR előírásait. Míg a GDPR általánosabb jellegű, az adatvédelemmel általánosabban foglalkozó rendelet, az e-Privacy az adatvédelem egy részterületére, nevezetesen az elektronikus hírközlési szolgáltatásokra és különösen az elektronikus kommunikációra fókuszál.

Az elektronikus hírközlési adatvédelmi rendelet egyelőre tervezet formájában létezik csak, így nincs még végleges szöveg, és nem lehet tudni, hogy milyen változatot fogadnak el az uniós döntéshozók. Az e-Privacy követelményei nem teljesen újak, számos eleme része volt már az 1995-ös elektronikus hírközlési adatvédelmi irányelvnek is. Az új rendelet alaptétele, hogy az elektronikus kommunikáció során keletkező adatok titkosak és tilos ennek az elvnek a megsértése, vagyis harmadik fél nem zavarhatja meg a magánszemélyek közötti elektronikus kommunikációt. 

Fontos figyelembe venni az e-Privacy kapcsán, hogy az elfogadása után az Európai Unió valamennyi

Kémkedhet utánad a szolgáltató a saját lakásodban?

Egy intelligens fogyasztásmérővel nemcsak a közvetlen elektromos áram felhasználás mennyisége mérhető, az eszköz kiválóan alkalmas a fogyasztói szokásaink monitorozására is és erre még semmilyen szabályozás nem született. Ez tipikusan az a helyzet, amikor a jogalkotás nem érte utol a technikai fejlődést.

tagállamában hatályos jogszabályról beszélhetünk és az közvetlen hatályos lesz majd a tagállamokban, illetve egyik fő előnye, hogy uniós szinten egységesíti az elektronikus hírközlés területén az adatvédelmet és azt nem szükséges a tagállamoknak a nemzeti jogba átültetni.

Az e-Privacy nagyobb területet fed le, mint a GDPR, hiszen a hatálya alá eső adatok nem korlátozódnak a természetes személyek közötti kommunikációra. A jogszabályi előírások be nem tartásáért a piaci szereplőket szintén a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság fogja ellenőrizni és ugyanakkora bírságra számíthatnak, mint a GDPR esetében, vagyis 20 millió euró vagy az éves árbevétel 4 százaléka a legmagasabb büntetési tétel” – hangsúlyozta dr. Majoros Gábor T. a Deloitte Legal adatvédelmi csoportjának ügyvédje.

Az új rendelet olyan szolgáltatásokra is ki fog terjedni, mint például a Skype, a WhatsApp vagy a Facebook Messenger. Az elektronikus hírközlési adatok védelmére vonatkozó irányelv a cookie-k kapcsán nem hozta meg az elvárt eredményeket, ezért fontos lenne a cookie-szabályok frissítése, azonban ezzel kapcsolatban komoly vita alakult ki, így számos kérdést kell még tisztázni. Az e-Privacy a cookie szabályozás megreformálása mellett várhatóan újra fogja írni többek között az elektronikus direktmarketing kommunikációra vonatkozó szabályokat is, amire nagy szükség van és a folyamatban lévő GDPR jogharmonizációs salátatörvényből is kimaradt. 

Címlapfotó: Pexels

Biztosítók