A biztosítók reformja? - milliárdok repültek rá egy pillanat alatt az új irányzatra
Mi lenne, ha egy biztosító nemcsak a kocsinkat és a lakásunkat, illetve az egészségünket biztosítaná, hanem az online vásárlást, a focimeccseinket és még a bulizást is? - Ezzel az ötlettel nőtte ki magát mindössze öt év alatt Kína legnagyobb online biztosítójává a ZhongAn, amely nevetségesen alacsony átlagdíjú, egyszerű és hasznos termékeivel valóságosan elárasztotta a piacot: csak tavaly 5,3 milliárd új szerződést adtak el. A biztosító ráadásul egy csomó esetben automatikusan fizet, nem kell a papírmunkával szenvednie az ügyfélnek, sőt, a szerződéskötést pár kattintással intézheti akár online vásárlás vagy bankolás közben is. Bemutatjuk a ZhongAnt, a kínai biztosítót, amelynél az alkalmazottak többsége technológiai innováción dolgozik, így akár a globális biztosítási szektort forradalmasíthatja.
Nem egy "sima" biztosító
A ZhongAn formabontó, a biztosítási szektorban szokatlan megoldások sokaságával állt elő 2011-es alapítása óta. Kapásból nem rendelkezik saját ügynökhálózattal, termékeit csak online, partnercégeken keresztül értékesíti. A forgalom oroszlánrészét olyan óriáscégek hozzák be, mint az Alibaba e-kereskedelmi titán, az Ant Financial fintechóriás, a Tencent netes konglomerátum és a Ctrip online utazási iroda. A potenciális ügyfél, ha például rendel valamint az Ali Expressről, egy kattintással dönthet úgy, hogy biztosítást köt rá a ZhongAnon keresztül, de köthet az eladó is, ha attól fél, hogy az ügyfél visszaküldi a terméket. A Tencent és az Alibaba - két egymással öldöklő versenyben lévő cég - egyébként mindketten tulajdonrésszel rendelkeznek a ZhongAnban.
A biztosítónak több mint 200 terméktípusa van, a hagyományos kockázati életbiztosítások, balesetbiztosítások és egészségbiztosítások közt olyan sajátos termékek is megtalálhatók, mint:
- a húzótermékük egy árubiztosítás, amely online boltokat biztosít arra az esetre, ha a vevő többféle terméket rendel (hogy például fel tudja próbálni), majd visszaküldi azokat, amelyek nem jók és a boltnak kell fedeznie a szállítás költségeit,
- egy olyan biztosítás, amely akkor fizet, ha valaki rendel egy terméket és az megsérül szállítás közben,
- egy biztosítás arra az esetre, ha 37 fok fölé megy a hőmérséklet, hogy a biztosított fedezni tudja a klímaváltozással járó többletkiadásokat,
- egy "huligánbiztosítás", ami a 2014-es foci világbajnokságra készült és akkor fizetett, ha valaki verekedésbe keveredett az ellendrukkerekkel és megsérült,
- egy "bulibiztosítás," ami akkor fizet, ha a biztosított bizonyos eseményeken (pl. nemzeti ünnepek, focimeccsek) túl sokat iszik és alkoholmérgezést szenved a biztosított,
- van olyan okostelefon-biztosításuk is, amely automatikusan fizet, ha azt érzékeli, hogy a telefon képernyője betört,
- illetve olyan termékük is van, amely akkor fizet automatikusan, ha a biztosított repülőgépe késik,
- de nyújtanak biztosítást arra az esetre is, ha valaki elkéri a biztosított biciklijét és ellopja vagy összetöri,
- biztosítanak autók mellett drónokat is,
- és dolgoznak például egy blockchain-alapú baromfi nyilvántartási rendszeren is, amely arcfelismerési technológiát és nyomkövetőket használna ahhoz, hogy csirkék útját kövesse a tojástól a tálalásig, sőt, ezt a technológiát a gyémántkereskedelemben már használják is.
A ZhongAn egyes termékei annyira "sajátosak" voltak, hogy a kínai felügyelet néhányat be is tiltott közülük, sőt, egy alkalommal 500 millió jüant vissza kellett fizetniük ügyfeleiknek. Igaz, a kínai felügyelet általában először megvárja, hogy egy termék a piacra kerüljön, figyelik egy ideig, aztán döntenek róla, hogy milyen szabályozást érvényesítsenek rá vonatkozóan. Mindez pedig megnehezíti az olyan innováció-centrikus cégek működését, mint a ZhongAn.
Több milliárd szerződést szórtak el
A ZhongAn biztosításai rendkívül olcsók: a szolgáltató inkább a magasabb értékesítési volumenre lő, alacsony egységár mellett. Egy visszavételi biztosítás például 0,02-0,5 dollárba kerül csak termékenként, míg egy átlagos "huligánbiztosítás" díja mindössze 0,45 dollár volt.
Fontos a cégnél a big datán alapuló személyre szabottság is: rengeteg adatot kérnek be és használnak fel az ügyfelektől, például böngészési előzményeiket, online vásárlási szokásaikat, költési szokásaikat ahhoz, hogy össze tudják állítani egyes termékeiket. Így a biztosító is jobban be tudja árazni termékeit és fel tudja mérni, mekkora kockázatot jelent egy-egy ügyfél.
Az ügyfeleknek ez látszólag tetszik: 2016-ban egy kliens átlagosan 10,3 biztosítást kötött a ZhongAnnál. Tavaly összesen 5,3 milliárd biztosítási szerződést értékesítettek.
A cég ügyfeleinek 60%-át egyébként 25-30 évesek adják, ami azért is érdekes, mert ezt a korosztályt hagyományosan nagyon nehezen tudják megszólítani a biztosítók nyugaton.
Szívhatják a fogukat a befektetők
A ZhongAn tavaly 5,6 milliárd jüannyi, vagyis 943 millió dollárnyi árbevételre tett szert, ami 63%-os növekedést jelent a 2016-os értékhez képest, előtte 36%-os, előtte pedig 207%-os növekedést ért el a vállalat. A ZhongAn jelenleg Kína legnagyobb online biztosítója, mind díjbevétel, mind pedig értékeltség szempontjából.
Profitabilitás tekintetében viszont nem áll túl rózsásan a vállalat: a ZhongAn három épphogy nyereséges év után tavaly masszív, közel egymilliárd jüannyi veszteséget értel.
A rossz számokat Deng Ruimin, a biztosító pénzügyi igazgatója azzal magyarázta, hogy rengeteget költöttek terjeszkedésre, veszítettek a jüan volatilitásán és jelentős volumenű biztosítási díjuk van, melyet még nem szedtek be.
Igaz, a legtöbb startup évekig csak égeti a pénzt, miután megalapították, a profitabilitásra általában sokáig kell várni, mivel az expanzió, innováció és reklám rengeteg pénzt emészt fel.
Mindenesetre a befektetők sincsenek hasra esve a ZhongAn számaitól. A biztosítót tavaly szeptemberben bevezették a hongkongi tőzsdére - a kezdeti lelkesedés után hatalmasat esett a vállalat részvényeinek árfolyama, mára már majdnem 50%-os mínuszban vankibocsátáshoz képest (63,45 hongkongi dolláron bocsájtották ki a papírokat, egy hónapon belül 93,7 dollárig elment, most 34,7 dollár az árfolyam). A cég most 50,72 milliárd hongkongi dollárt, azaz 6,46 milliárd amerikai dollárt ér.
Hogy meddig eshet még a ZhongAn árfolyama, egyelőre kérdéses, az Egyesült Államok és Kína közt dúló kereskedelmi háború miatt gyakorlatilag kivétel nélkül szenvednek a kínai és hongkongi tőzsdéken kereskedett részvények, így amíg ezen a téren nem születik megegyezés, vélhetően a biztosító részvényeit tekintve sem várható felpattanás. Az innováció viszont addig sem áll le, a ZhongAn alkalmazottainak 52%-a technológiai fejlesztésekkel foglalkozik, elsősorban mesterséges intelligencián, blockchainen és digitális megoldásokon dolgoznak, így bármikor előpattanhat egy olyan "csodatermék," ami végre felpörgeti kicsit a cég részvényeinek dinamikáját.
foto:pexels.com