6 apróság, amitől eloszlik a rózsaszín köd a villanyautók körül

6 apróság, amitől eloszlik a rózsaszín köd a villanyautók körül

Tényleg kihalnak a belső égésű motorral hajtott autók? Lesz valaha ezer kilométeres hatótávú villanyautó? Tényleg ez az út a tisztább jövőhöz?

Lassacskán növekszik az elektromos vagy konnektorról tölthető hibrid autók használóinak száma. Zöld rendszámmal különböző kedvezményeket adunk az elméletben környezetbarát autóknak. Sőt már olyanok is akadnak, akik szinte vallásosan pártolják a tisztábbnak hitt jövőt. Az új korszakkal kapcsolatban azonban vannak bőven kérdőjelek, vitatható pontok is.

A villanyautó nem újdonság

1894-ben szabadalmaztatták az első akkumulátorral működő autót, de igazából már az 1830-as években megjelent az elektromos autó. Ferdinand Porsche is egészen korán, még az 1800-as évek végén egy kerékagymotoros szekérszerű járművet tervezett. Korábban próbálkoztak ezzel a módszerrel, minthogy megjelent volna a benzinüzemű, belső égésű motorral hajtott autó. Akkoriban azonban még a mainál jóval kevésbé állt jól a technológia, ezért az újratöltés és a rendkívül kicsi hatótáv miatt nem tartották őket reálisnak.

Nincs ugrásszerű növekedés

2018-ban átlagosan 250 eladott autóból mindössze 1 volt konnektorról tölthető villanyos jármű. Ez csupán 5 millió autó évente, ebből 2 milliót vett fel a kínai piac. Csak az Egyesült Államokban 253 millió autó futkorászik az utakon. A Kaliforniai Egyetem Közlekedési Kutatóintézetének tanulmánya szerint 2014 óta elég lapos az elektromosautó-tudatosság, az eladott autóknak még nagyon sokáig csupán pár százaléka lesz elektromos. Bár halvány növekedést mutatnak az eladások, a valós ügyfélkor ennél jóval kisebb mértékben bővül.

Nem sokat változik a hozzáállás

A kereskedők nem motiválják a vevőket, hogy elektromos autót vegyenek, hiszen az jóval kevesebb bevételt jelent szervizoldalról. Egyúttal az ügyfelek sem szeretnének még hosszas feltöltésekkel törődni vagy kifizetni az új technológiával készülő autók felárát. Nem mellesleg még nagyon sok olyan pontja van a világnak a nagyvárosokon kívül, ahol nem megoldható az elektromos autók töltése és használata.

Kell még energia

Bár több országban is nagyon nagy figyelmet fordítanak arra, hogy egyre nagyobb arányban használjanak megújuló energiaforrásokat, ez sajnos a legtöbb helyen kevés lesz ahhoz, hogy a rengeteg háztartási gép, mobiltelefon, közvilágítás és még ki tudja mi mellett egy lakosságnyi villanyautót töltsön fel. Arról se feledkezzünk el, hogy az olaj- mellett a lítiumkészletünk is véges. Nem mellesleg a töltés helyigényes, a nagyvárosokban egyre kevesebb a parkolóhely. A sűrűn elhelyezett töltőpontokhoz rengeteg kábel fut majd, melyek balesetveszélyesek lehetnek például a gyalogosok számára.

Gyerekcipőben az akksik újrahasznosítása

Ha minden az optimista jóslatok szerint alakul, akkor 2045-re, amikor a jelenlegi villanyautókból kiöregszenek az akksicsomagok, nyakunkon lesz egy halom újrahasznosítandó akksi. Ezek elméletileg használhatóak hűtőberendezésekhez vagy más holmikhoz, de nem lehet mindből házi energiatárolót csinálni.

A használt autó a leginkább környezetbarát

Kicsit az a helyzet ezzel is, mint a papírpohárral. Környezetbarát, mert lebomlik, de nem kéne megvárni a bomlást, ha a többször használható üvegből kortyolnánk a kávét. Az új autóhoz rengeteg energia és nyersanyag kell. A régi autóban viszont már ott van és éppen úgy használható, nem kell legyártani, hiszen már készen van. A Toyota 2004-ben készített elemzésében megállapították, hogy egy autó szén-dioxid-lábnyomának 28%-át a gyártás adja.

Címlapfotó: Pexels

Biztosítók