VAN VÉDELEM KÉSÉSRE ÉS POGGYÁSZKÁRRA
Hiába tűnik rendezettnek a légicégek kártérítési felelőssége, sokszor nagy sikerdíjért dolgozó jogi irodák kellenek ahhoz, hogy kivasalják a – főleg fapados – társaságokból a jogszerűen járó kártérítést – írja a vg.hu.
Az elmúlt hetekben számos cikk foglalkozott a Ryanair és a Wizz Air utasainak eseteivel, amikor a légitársaság nem szállította el az utasok egy részének csomagjait. Ezzel kapcsolatban sokan jelezték: a légiutasok jogait szabályozó montreali egyezmény, illetve a 261/2004-es európai rendelet értelmében mind a járatkésésekért, mind a poggyászkésésért kártérítés jár. Ugyanakkor – tették hozzá a tapasztaltak – a fenti szabályoknak az érintett légitársaságokkal szemben csak rendkívül lassan, sokadik körben tudnak érvényt szerezni a mezei utasok.
Aligha véletlen, hogy emiatt mára már Magyarországon is számos ügyvédi iroda hirdeti magát úgy, hogy átvállalja az ügyféltől a kártérítés intézését, ennek ára azonban a megítélt összeg 20-40 százaléka. Fontos látni, hogy ezek az irodák csak az egyértelmű eseteket vállalják be, amikor jól dokumentált például a járat késése, egyértelmű a jogi helyzet (és a kártérítés mértéke).
De a járat csúszása miatt bekövetkező veszteségek – elmaradt üzleti szerződés, vagy akár csak egy drágább koncert-, meccsjegy ára, vagy a poggyászkésés miatt kényszerűen újra megvásárolt menyasszonyi ruha – költségeinek megtérítéséért ezek az irodák jó eséllyel nem szállnak harcba. Ilyen esetekben a jogvédelmi biztosítás segíthet.
A sima ügyeket ugyanakkor nem feltétlenül kell drága irodákkal intéztetni. Mint azt Lengyel Márk, a Generali-csoporthoz tartozó Európai Utazási Biztosító Zrt. (EUB) elnök-vezérigazgatója elmondta, a légi utakhoz ajánlott prémium-utasbiztosításaik egy részében megtalálható az Air Assistance szolgáltatás, amely poggyászkésésnél automatikusan megtéríti az utasnak a jogszabályokban megfogalmazott kár teljes mértékét, majd ezt követően a biztosító ráterheli (regresszálja) a kárt a légitársaságra. A Magyar Posta Biztosító minden utasbiztosítási termékéhez kiegészítő biztosításként kínálja ezt a szolgáltatást – tájékoztatott Pandurics Anett elnök-vezérigazgató.
Ha a repülő legalább három órát késik, a járatot előzetes értesítés nélkül törlik vagy visszautasítják a beszállást, akkor a repülőút távolságától függően térít a biztosító, függetlenül attól, hogy a repülőjegyét milyen áron vásárolta az ügyfél. Kivétel ez alól, ha a légi fuvarozó minden ésszerű intézkedést megtett a késedelem vagy járattörlés elkerülése érdekében.
A magasabb szolgáltatási szintű utasbiztosításoknál poggyászkésés esetén további költségtérítés is jár – ezeket Lengyel Márk tájékoztatása szerint az EUB attól függetlenül kifizeti, hogy hasonló térítést (rendkívüli ruhapótlás, tisztálkodószerek) az utas a légitársaságtól is követelhet. Elvárás azonban, hogy a beszerzésekről valóban legyen számla – hangsúlyozta a szakember. Szabó Tamás, az Union Biztosító utasbiztosítási üzletágvezetője szerint náluk nem lehet duplán keresni ilyen esetben, hiszen a vagyonbiztosításoknál fennáll a káron gazdagodás tilalma, így ők az utasok ilyen költségeinek csak azt a részét fedezik a limit erejéig, amelyet a légitársaság nem fizetett meg.
Az utasbiztosítások nem terjednek ki azokra a károkra, amikor az utas a járat törlése vagy a csatlakozás lekésése miatt nem tudja az előre kifizetett szállást igénybe venni. Ennek költségét önálló út esetén legfeljebb akkor fizeti vissza a biztosító, ha az ügyfél egyéni sztornóbiztosítást kötött – ami nem jellemző. Abban az esetben viszont, ha szervezett útról van szó, az utazási irodák csomagajánlatához tartozik az út, ezért már jótállhat az iroda biztosítói partnere.