Szoftverrobotok és más IT innovációk a magyar Allainznál

Szoftverrobotok és más IT innovációk a magyar Allainznál

A magyar Allianz már a 2010-es évek elején digitalizált, főleg az értékesítésre és az ügyfélkiszolgálásra koncentrálva. Ma már szoftverrobotok segítik a gyors és hatékony működést a biztosítónál – derül ki a Biztosító Magazin Végh Istvánnal, az Allianz Hungária Zrt. vezérigazgató-helyettesével, az IT, operáció és kárrendezési divízió vezetőjével készített interjújából.

A 2010-es évek elején még olyan megoldások fejlesztésére koncentráltunk, amelyek az értékesítési tevékenységünket támogatták elsősorban, illetve azokhoz kapcsolódó belső folyamatokat szolgálták ki. Ezt követték az ügyfélkiszolgálásra fókuszáló applikációk és portálmegoldások – kezdi visszaemlékezését Végh István, az Allianz Hungária Zrt. vezérigazgató-helyettese, az IT, operáció és kárrendezés divízióvezetője. 2015-16 körül arra jutottunk, hogy egyedi applikációk helyett inkább olyan általános megoldásokra lenne szükség, amelyek bármilyen eszközön futtathatók azonos funkcionalitást nyújtva.

Mára a nem-élet ágon 100 százalékosan digitálisak vagyunk, az élet ágon a folyamatok fele-kétharmada digitális, a további fejlődésnek azonban ezen a területén ma még részben törvényi akadályai is vannak. Ami jogilag lehetséges, azt például elektronikusan küldjük az ügyfeleknek, bár – főleg az élet területen – még mindig erős a papír iránti igény – állítja Végh István.

Az értékesítési folyamathoz kapcsolódó ügyfélazonosítási folyamatok fejlesztése során már korábban is tettünk lépéseket. Bevezettük például az 1 lapos ajánlatot, ami – bár hibrid megoldás – jól működik. Az ügyfélnek csak egyetlen lapot kell aláírnia, amin jelzi, hogy minden szükséges tájékoztatást megkapott, minden egyéb adat digitálisan kerül felvételre és feldolgozásra.

Az értékesítési kollegák munkáját ma már például digitális, vagy képernyőn történő aláírással támogatjuk. Működése igen egyszerű: amennyiben a szerződéskötés mobilon vagy tableten történik, a folyamat végén az ügyfél azonnal a képernyőn írja alá a szerződését. Ha a szerződéskötés PC-n történik, akkor az üzletkötő a folyamat végén az ajánlathoz egy QR kódot generál, amelyet mobil eszközével beolvas, és az ügyfél ezen a képernyőn írja alá a szerződést. A digitális aláírással ellátott papírmentes kötés aránya összességében jelenleg 72 százalék felett van, az életbiztosítások esetében ez az arány meghaladja a 85 százalékot.

Idegenkednek az ügyfelek a regisztrációtól

Fontosnak tartjuk, hogy az ügyfelek számára a szerződés élettartamának minden egyes pontján biztosítsunk online szolgáltatásokat. Ennek első lépése a szerződés megkötése, amelyet az Allianz honlapjáról egy egyszerűsített, úgynevezett „Gyorstarifálón” keresztül indíthatnak el az érdeklődők, mindössze néhány adat megadásával. A szerződéskötés során minden termékünknél választható az elektronikus kommunikáció a biztosítóval, ami azt jelenti, hogy kizárólag e-mailben kommunikálunk az ügyféllel, az ügyfél is online módon kommunikál, és online csatornán keresztül intézi az ügyeit (kedvezményért cserébe).

Megfigyeltük ugyanakkor, hogy a regisztrált ügyfelek száma az ügyfélportálon egy ponton túl már nem mutatott növekedést. Az ügyfeleknek kis százaléka az, aki az ügyfélportált regisztrált módon kívánja használni – ezt egyébként a kutatásaink is megerősítették: a felhasználók mostanában idegenkednek a regisztrációtól – magyarázza Végh István.

Összességében tehát jó, hogy van ügyfélportál, ahol az alapfunkciók és a különféle dokumentumok mind-mind elérhetők, azonban a népszerűségén még javítanunk kell.

Egy alternatív megoldást dolgoztunk ki: az ügyfeleknek küldünk egy titkosított linket, amire kattintva – mindenfajta regisztráció nélkül – egy viszonylag egyszerű azonosítást követően megtekinthetik például, hogy éppen hol tart az adott ügyük. Ez az új funkció a bevezetést követően hamar népszerű lett az ügyfelek körében, azóta pedig már más területen, például az ügyviteli folyamatainkban is alkalmazzuk.

Hogy állnak a backoffice folyamatok támogatásának továbbfejlesztésével?

A digitalizációs törekvéseinknek köszönhetően eljutottunk oda, hogy csak digitális iratokkal dolgozunk. A folyamatainkban használt összes olyan dokumentumot, ami postán érkezik, egy külső partner előre feldolgozza, mi pedig már digitális formában kapjuk meg azokat. 

A digitális stratégiánk részeként szoftverrobotokkal automatizáljuk a folyamataink egy részét – mondja Végh István. A szoftverrobot a grafikus kezelőfelületen követi, hogy a felhasználó milyen lépéseken keresztül teljesít egy feladatot, úgymond megtanulja a munkafolyamatot, amelyen azután maga is végig tud menni. A technológia így rendkívüli módon leegyszerűsíti és felgyorsítja a folyamatautomatizálást. Az időmegtakarítás egy korábban 10 perces folyamat során 6.5 perc körül van. Azt is látjuk, hogy vannak olyan feladatok, amelyek nem robotizálhatók, ilyen például az ügyfélszolgálathoz forduló ügyfelek igényeinek megoldása. 

A fő célunk a gyorsaság és a hatékonyság növelése. A kollégák mentesültek a rutinfeladatok terhe alól, munkájuk kreatívabbá és izgalmasabbá vált. Az automatizálásnak köszönhetően változatlan létszám mellett több ügyfelet tudunk kiszolgálni gyorsabban és költséghatékonyabban. – tette hozzá.

Fotó: Pixabay

Biztosítók