Szemétből készül üzemanyag a szomszédban

Szemétből készül üzemanyag a szomszédban

Műanyaghulladékból készít nyersolajat az OMV, itt a közelünkben. Megnéztük. Közben az is kiderült, mit tankoljak a motoromba télire, ha nem akarom, hogy beledzsuvásodjon tavaszig a benzin.

Re-oil: ez volt az a szó, ami miatt elfogadtuk a meghívást az osztrák OMV olajipari vállalat sajtórendezvényére, egy schwechati üzemlátogatásra. Hiszen voltunk már ott nem is egyszer, sőt: gyakorlatilag az üzemanyag-gyártás és terítés teljes folyamatát lekövettük egy hosszútávú sorozatban pár éve.

Meg kell mondjam, nagyobb durranásra számítottam (mármint nem szó szerint) az OMV schwechati olajfinomítójának meglátogatásakor, de sajnos az igazi szenzációra még pár évig várni kell. Azt viszont megmondta egy felkészült olajmérnök, mit tankoljak a motoromba télire, ha nem akarom, hogy beledzsuvásodjon tavaszig a benzin.

Plasztikszemétből nyersolaj

Hogy mi az a re-oil? A reciklált szilárd kőolajtermékek újrahasznosításából keletkező nem-természetes nyersolaj. A pirolízis nevű műanyaghulladék-hasznosítási folyamat nagy jövő elé néző iparág, sőt: igazából már mai is sok helyen működnek kisebb-nagyobb pirolizáló üzemek. Ezekben azonban főként darált gumiabroncsok “elfolyósítása” zajlik, egy széles spektrumú lakossági hulladékkupaccal ezek az üzemek, gépsorok nem tudnak mit kezdeni. De bezzeg az OMV! Jelenleg ott tartanak, hogy a laboratóriumi körülmények mellett kb. 5 kg/h kapacitású feldolgozási folyamatból tízmillió eurós beruházással készítettek egy óránként 100 kg műanyaghulladékot nyersolajjá alakító pilot-üzemet.

A sárga korlátos kis tömb a re-oil pilotüzem, egyelőre óránként 100 kg-os feldolgozókapacitással

Ez a minigyár már aktívan dolgozik a finomító területén. Az itt szerzett tapasztalatok felhasználásával az OMV tervei szerint úgy hét éven belül ki lehet alakítani Schwechaton egy akkora feldolgozót, amely Ausztria teljes műanyagszemetének egyharmadát képes lesz visszaalakítani nyersolajjá, újrahasznosításra!

A feldolgozás során a műanyagokat 400 Celsius-fokos hőmérsékletre melegítik, közben oldószerekkel kezelik, majd ezeket az oldószereket leválasztják, a visszamaradó lötty pedig egy olyan mesterséges nyersolaj, amit a bányászott kőolajhoz is használt technológiai soron le lehet párolni, frakciónként szétválasztani.

Egy flakon ReOil

A schwechati finomító az OMV legnagyobb kőolajlepárlója, egymagában több nyersolajat – évente 9,6 millió tonnát dolgoz fel -, mint a cég másik két üzeme együtt (egy Romániában, egy Németországban). Ez a hatalmas mennyiségű nyersolaj vezetéken érkezik az üzembe, a betáplálás helyszínét meg is néztük: egy meglepően szerény, talán ha 40-50 centi átmérőjű csőkönyököt láttunk, ahogy jön ki a földből és fordul a belső csőrengeteg felé. Meglepően kevés ember, alig 900-1000 OMV-alkalmazott és még két-háromszor ennyi kölcsönzött munkás dolgozik az üzemben, öt műszakban. A teljes OMV-gárda ennél persze sokszorta nagyobb, de a legtöbb embert az értékesítési hálózatban, a logisztikában és a benzinkutakon foglalkoztatja a cég, nem a finomítókban.

A gyár maga egy hatalmas, de nem különösebben esztétikus ipari komplexum. Kívülről éjjel nagyon impozáns a fényárban úszó üzem (biztosan rengetegen látták már, akik Bécs vagy a schwechati reptér felé tartottak Budapest felől sötétedés után), de közelről nézve az egész szétesik csövek és tartályok unalmas kupacává. Ami viszont lenyűgöző: a tisztaság. Három erőmű üzemel a telepen (a finomító veszteséghőjével 42 ezer háztartás fűtési igényét szolgálják ki a környéken!), gyártanak itt hidrogéntől bitumenig mindenféle anyagot, de rendetlenségnek, szivárgásnak, kosznak sehol semmi nyoma. Az ipari átalakítási folyamatok során képződő gáznemű anyagok legnagyobb részét leválasztják, hasznosítják, de még arra is vigyáznak, hogy a minden finomítóban szükségszerűen elégetésre kerülő hulladékgáz, a “fáklya” is zárt térben égjen el, a füstgázt pedig természetesen tisztítják a légtérbe engedés el

Több lábon kell állni: 3501 KW-os e-autótöltő Bábolnánál

Útban Schwechat felé megálltunk egy pillanatra az M1-es Bábolna melletti pihenőjénél, ahol az OMV benzinkútjánál nemrég megnyílt az ország első 350 kW-os villámtöltője. Az Ionity egy joint venture vállalkozás, egyebek mellett a Daimler, a Ford, a BMW és a VW-csoport közös projektje, melyben egy egész Európát átszövő, nagy teljesítményű gyorstöltőhálózat épül.

Igazából egyelőre nem is nagyon van olyan autó, amely képes lenne kihasználni a bábolnai töltő maximális kapacitását. A hamarosan érkező Porsche Taycan lesz az első olyan szériaautó, amelyet egyáltalán lehet 350 kW-tal tölteni, de persze a CCS-szabványos csatlakozós, egyenáramról lassabban tölthető kocsikat is rá lehet kapcsolni a bábolnai töltőre. (Ezek jellemzően a német elektromos autók.)

Az IONITY első magyarországi töltőpontja, a bábolnai OMV-kútnál

Négy darab ilyen 350 kW-os oszlop található Bábolnán, az összteljesítmény tehát már megawattos nagyságrend!

CCS vagy Combo-csatlakozó: jó a VW e-Golfhoz, e-Uphoz, BMW i3-hoz, Mercedes EQC-hez, Audi e-tronhoz

A Maxxmotion tikai

Természetesen kaptunk egy kis agymosást az olajcégek kedvenc termékeivel, a prémium üzemanyagokkal kapcsolatban is. Szemléltetőeszközként megnéztük egy korszerű common-rail rendszerből származó injektor századmilliméter-nagyságrendű porlasztónyílását: állítólag ennek a nagyon precíz eszköznek a tisztán tartásában nagyban segít a prémium gázolaj. Kaptunk elkokszosodott és szép tiszta szelepet is a kezünkbe és megnéztünk egy grafikont, amely azt mutatta, hogy a laboratóriumban a kb. 100 kW-ról induló teljesítményű dízelmotor egy felgyorsított “öregítő” teszten a hagyományos gázolajjal szép lassan leromlott 94 Kw-osra, de aztán elkezdték prémium gázolajjal tankolni, amitől hamarosan kitisztultak az alkatrészek és visszaállt a névleges gyári teljesítmény.

A fejtágítás utáni kérdezz-felelek lehetőséget kihasználtam arra, hogy megkérdezzem a profit: mit töltsünk a télen nem használt járművek, egyéb belső égésű motoros dolgok (motorkerékpár, kerti kapa, kabrió) üzemanyag-tartályába, ha nem akarjuk, hogy beletrutymósodjon a benzin?

– MaxxMotion 100-at – (mondja az OMV szakértője, de nyilván jó lesz abba más gyártó prémium benzinje is); abban nincs bioetanol, márpedig a normál benzin állása alatt a fő problémát a biokomponensként bekevert etil-alkohol vízmegkötő képessége jelenti.

Azt is megkérdeztem, mennyi ideig marad használható, illetve milyen hosszú állásidő az, amíg nem okoz kárt az üzemanyag-rendszerben pangó normál benzin, de – rossz hír – erre nem kaptam választ. A folyamatok olyan sok változótól függenek, hogy erre nem lehet hiteles és általános érvényű választ adni.

És végül az OMV menedzserei igazolták azt is, hogy a prémium üzemanyagok tényleg osztrák gyártásból származnak, a MaxxMotion benzin és gázolaj echte osztrák termék, mert az adalékolást az OMV kizárólag a finomítóban végzi, nem pancsol az üzemanyaggal a kutaknál.

CÍmlapfotó: Pexels

Biztosítók