Matematikusok a gyalogosok biztonságáért

Matematikusok a gyalogosok biztonságáért

A Cardiff University kutatói olyan algoritmusokat fejlesztettek ki, amely sikeresen előre jelzi egy közúti baleset valószínűségét. Mindez utat nyithat olyan mobilalkalmazások megalkotása előtt, amely a leggyorsabb útvonal helyett a legbiztonságosabbat számítja ki a gyalogosok számára.

Matematikusok és számítástechnikai szakemberek, kifinomult matematikai algoritmusok segítségével megalkottak egy olyan pontrendszert, amellyel bármely terület biztonságosságát értékelni tudják. Ennek segítségével olyan navigációs mobilalkalmazást is létre lehet hozni, melynek köszönhetően jelentősen csökkenhetne a közúti balesetek száma. Évente körülbelül mintegy 1,24 millió halálos közúti baleset következik be, amely így a 8. leggyakoribb halálok világszerte. 

A jelenlegi navigációs alkalmazások, mint amilyen a Google Maps, nem veszik figyelembe a járdák és utak jellemzőit és a hozzájuk kapcsolódó veszélyeket, és csak a leggyorsabb útvonalat képesek megbecsülni. 

Az Accident Analysis and Prevention című folyóiratban publikált jelentésben a kutatók bemutatták, hogy egy, a területek biztonságosságát értékelő új rendszer sikeresen megjósolja a közúti balesetek valószínűségét az adott területen. A számítógépes algoritmus számos tényezőt figyelembe vesz, például a kereszteződések típusát és számát, az egyes utakra vonatkozó sebességkorlátozásokat, és a szabálytalan gyalogosátkelések valószínűségét is. 

A pontozás ezek után automatikusan megtörténik, miután az adott területre vonatkozó nyers adatokat betáplálták. A rendszert eddig 15 brit nagyvárosban tesztelték, melyek közül Liverpoolban találhatóak az értékelés szerint a legkevésbé biztonságos, míg Bath-ban a legbiztonságosabb utak. 

A kutatók úgy vélik, hogy a pontozási rendszer a várostervezők és fejlesztők számára is nagyon hasznos lehet, hiszen a városi infrastruktúra változásai jelentősen befolyásolhatják a közúti biztonságot, például az utak sétálóutcává minősítése, vagy sebességkorlátozások bevezetése révén. 

A közeljövőben a csapat olyan alkalmazást fejleszt ki, amelyet az emberek a lehető legbiztonságosabb útvonal megtervezésére használhatnak.

Hazánkban a személyi sérüléses közlekedési balesetek száma, az 1990-es évek eleji számokhoz képest igen sokat javult. Míg 1990-ben még közel 37 ezer ember sérült meg valamilyen közúti balesetben, több mint 2400-an pedig életüket vesztették, addig 2017-ben ezek a számok rendre 21451-re, illetve 625-re csökkentek. A legbiztonságosabb év 2012 volt, akkor „mindössze” 18979-en sérültek meg valamilyen közúti balesetben.

Forrás: KSH

 

Címlapfotó: pixabay.com

Biztosítók