Koronavírus: mire fizet a biztosító?

Koronavírus: mire fizet a biztosító?

A koronavírus miatt kialakult helyzet az utasbiztosításokat és az útlemondási biztosításokat is érinti. Nem mindegy, hogy mikor került sor a szerződések megkötésére, és mikor indul az utazás, ezért mindenkinek érdemes alaposan áttekinteni a biztosítók szerződési feltételeit – figyelmeztet közleményében a Magyar Biztosítók Szövetsége.

Több légitársaság óvintézkedéseket vezetett be a koronavírus miatt, törölte a Kínába tervezett járatait, díjmentes átfoglalást, illetve teljes visszatérítést biztosítva az utasoknak, eközben számos ország úgy döntött, nem engedi be a Kínából érkező repülőgépeket. Szállodák sora engedi el a már lefoglalt szállások lemondási díját.

A Külgazdasági és Külügyminisztérium Kína teljes Hupej tartományát az I. utazásra nem javasolt biztonsági kategóriába sorolta. Mivel a beutazás és tartózkodás fokozott biztonsági kockázattal jár, ezért Kína egész területe a II. Fokozott biztonsági kockázatot rejtő térségek kategóriába került, ahova csak halaszthatatlan ügyben javasolt utazni.

Ezek után sokakban merülhet fel a kérdés, hogyan érinti a koronavírus az utas- és útlemondási biztosításokat? Ennek kapcsán érdemes leszögezni, hogy amennyiben az út során betegszik meg az ügyfél, akkor a legalapvetőbb utasbiztosítás is fedezi az orvosi ellátás, vagy az esetleg szükségessé váló útmegszakítás költségeit, feltéve, hogy az utazás a járvány kihirdetése előtt kezdődött. Ha tehát annak ellenére utazik az ügyfél adott országban / régióba, hogy az szerepel az „utazásra nem javasolt” térségek között, úgy elutasíthatja a biztosító az esetleges kárigényt, függetlenül a szerződéskötés időpontjától.

A legtöbb útlemondás biztosítás valószínűleg nem nyújt fedezetet a Kínába tervezett utazások lemondásának költségeire, mert az nem biztosítási esemény, ha az ügyfél a megbetegedéstől való félelme miatt mondja le az utazást.

Az utazási csomagra és az utazási szolgáltatásegyüttesre vonatkozó 472/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet a 9. §-ban ellenben kimondja, hogy abban az esetben, amikor az utazásszervező azért mondja fel az utazási szerződést, mert a célország „utazásra nem javasolt” utazási célországokat és térségeket megjelölő felsorolásba felvételre kerül, akkor

„a) az utazó az eredetivel azonos vagy magasabb értékű helyettesítő szolgáltatásra tarthat igényt, vagy

b) ha az utazásszervező az a) pont szerinti helyettesítő szolgáltatás nyújtására nem képes, vagy az utazó a felkínált helyettesítő szolgáltatást nem fogadja el, az utazásszervező köteles a teljes befizetett díj azonnali visszafizetésére.”

A legtöbb utas- és útlemondási biztosítás tartalmazza a kizárások között a geopolitikai, éghajlati, ökológiai és járványügyi helyzet miatt kialakuló káreseményeket, beleértve egy esetleges karanténból adódó többletköltségek térítését is. Ennek oka egyrészt az, hogy az ilyen események kockázatát és költségeit meglehetősen nehéz beárazni, másrészt pedig az, hogy a biztosító nem tudja garantálni szolgáltatásának egyik legfontosabb elemét, az asszisztenciát. Az orvosi segítség, betegszállítás, továbbá a kapcsolódó költségek átvállalása nem garantálható ezekben az élethelyzetekben. 

A térségbe utazást tervezők mindenképpen tájékozódjanak a Konzuli Szolgálat honlapján a koronavírussal kapcsolatos legfrissebb hírekről, információkról és korlátozásokról.

Biztosítók